Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 18 Disember 2020

Projek pembinaan Terminal Pengangkutan Bersepadu KB Sentral dijangka bermula 2021

KOTA BHARU: Kerajaan Negeri Kelantan melalui Bahagian Pelaburan Kelantan telah mengeluarkan notis pelawaan untuk mengemukakan cadangan atau request for proposal (RFP) bagi tujuan pembangunan sebuah Terminal Pengangkutan Bersepadu Kota Bharu Sentral (KB Sentral) di Bandar Baru Tunjong, Kota Bharu, Kelantan. 

Dokumen RFP tersebut telah mula dijual dari 13 Disember 2020 sehingga 12 Januari 2021, manakala tarikh tutup penghantaran RFP adalah pada 11 Februari 2021. 

KB Sentral akan dibangunkan di atas tapak seluas 17.37 ekar yang terletak di Mukim Pendek, Daerah Pendek, Jajahan Kota Bharu yang akan menjadi terminal bas ekspres utama bagi bandar raya Kota Bharu. 


Menurut laporan Buletin Darulnaim pada 1 Jun 2020 lepas, KB Sentral akan dibangunkan secara berasingan dengan projek Stesen Kereta Api ECRL Kota Bharu yang sedang dibangunkan di Bandar Baru Tunjong. 

Pembangunannya berkonsepkan seperti Stesen Sentral Kuala Lumpur di bandar raya Kuala Lumpur atau Penang Sentral di bandar raya Butterworth, Seberang Perai, Pulau Pinang.

Projek KB Sentral dijangka dapat dimulakan seawal pertengahan tahun 2021 dan apabila siap kelak, ia akan menjadi sebuah pusat logistik utama negeri, manakala semua operasi bas ekspres di Terminal Bas Kota Bharu di Lembah Sireh akan dipindahkan ke sini. 

Projek ini boleh dianggap sebagai salah satu penanda aras atau kemudahan yang perlu ada bagi melayakkan Kota Bharu mencapai taraf bandar raya penuh pada tahun 2023. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan