Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 31 Disember 2017

Konsep tradisional Kelantan hiasi Hotel The Grand Renai Kota Bharu

Adrian Cecil (kiri) bersama dengan Pengarah Tourism Malaysia Kelantan, Hafiz Hazin menunjukkan plat yang ditandatangani sebagai gimik pelancaran Hotel Grand Renai selepas penjenamaan semula daripada Hotel Renaissance Kota Bharu di Jalan Sultan Yahya Petra.
KOTA BHARU: Konsep ketimuran terutama budaya Kelantan, menjadi keutamaan kepada pengurusan Hotel The Grand Renai Kota Bharu di sini, dalam penjenamaan semulanya daripada Hotel Renaissance.

Pengurus Besarnya, Adrian Cecil, berkata menerusi penjenamaan semula hotel bertaraf lima bintang itu, elemen utama yang ditukar adalah mengadaptasi budaya timur terhadap persekitarannya.

"Sebelum ini, Hotel Renaissance berada di bawah pengurusan antarabangsa iaitu Marriot International Inc.

"Sebaik beroperasi secara bersendirian menggunakan nama The Grand Renai Kota Bharu, kami memfokuskan ciri-ciri tradisional untuk diterapkan bersesuaian dengan budaya negeri ini.

"Penjenamaan ini adalah untuk membentuk imej baharu kepada kalangan hotel di negeri ini, namun misi dan nilai teras kami tetap sama iaitu untuk terus melabur memastikan tahap kepuasan tertinggi untuk pelanggan bagi setiap produk dan perkhidmatan," katanya ketika sidang media sempena pelancaran jenama baharu itu hari ini.

Adrian berkata, proses penjenamaan semula itu memakan masa setahun membabitkan kos kira-kira RM2 juta.

Selain makanan, dekorasi hotel serta persekitaran yang berunsurkan budaya Melayu, turut disediakan adalah spa yang mempunyai sentuhan tradisional di Teratak Spa.

Sementara itu, Pengarah Tourism Malaysia Kelantan, Hafiz Hazin, berkata pertukaran jenama itu masih mempunyai impak kepada sektor pelancongan negeri, malah dijangka semakin mendapat tarikan.

"Mengetengahkan sentuhan Kelantan adalah satu tarikan kerana pengurusan hotel sebelum ini membawa konsep antarabangsa dan agak terhad ciri-ciri kemelayuan.

"Pertukaran jenama ini boleh disifatkan sebagai pertukaran budaya yang dilihat lebih mesra pelanggan yang terdiri daripada masyarakat Melayu termasuk dari luar Kelantan," katanya.

Sumber: Berita Harian Online | Wilayah - Timur | 30 Disember 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan