Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 1 November 2018

Projek: Jangan anaktirikan negeri pembangkang

Mohd. Nasir Ibrahim
KUALA TERENGGANU: Kerajaan diminta memberi keutamaan kepada pelaksanaan projek-projek berskala kecil melibatkan aspek keperluan menyeluruh rakyat dalam Belanjawan 2019 sekali gus turut membantu memberi ruang kepada kalangan kontraktor bumiputera bernafas.

Yang Dipertua Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Terengganu (KMMT) Datuk Mohd Nasir Ibrahim berkata, jika kewangan menjadi kekangan, projek-projek mega sewajarnya dibekukan seketika, bukannya yang melibatkan prasarana di seluruh negara.

"Memang ramai mengeluh kerana sukar bernafas. Kita mengharapkan Belanjawan 2019 turut mengambil kira nasib kontraktor bumiputera.

"Pelbagai projek yang berjalan kini adalah lanjutan daripada sebelum perubahan kerajaan. hampir tiada projek baharu digerakkan, dipecah-pecahkan untuk penyertaan lebih ramai kontraktor kecil,"ujarnya di sini petang ini.

Beliau mengulas mengenai laporan Utusan Malaysia berhubung nasib kebanyakan kontraktor bumiputera yang berdepan dengan 'pengalaman ngeri' setelah kerajaan Pusat memutuskan untuk menangguh atau memberhentikan projek-projek penyelenggaraan.

Presiden Persatuan Kontraktor Bumiputera Kelas F Malaysia (Perkobf), Tukiman Radion dilaporkan merayu supaya peluang bagi golongan itu tidak terus tersekat.

Menurut Mohd Nasir, Terengganu sebagai sebuah negeri pembangkang turut merasa kesan besar apabila berada di bawah kerajaan negeri yang baharu.

"Di Terengganu sangat berkurangan. Saya berharap kerajaan Pusat tidak mengambil pendekatan politik yang menganaktirikan negeri di bawah pembangkang sehingga boleh menjejaskan kepentingan negeri dan rakyat,"ujarnya. 
 
Sumber: Utusan Online | 30 Oktober 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan