Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 4 Januari 2019

Laporan akhir perlu sebelum keputusan bagi projek ECRL- Loke


BATU GAJAH: Laporan akhir berhubung projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) sangat penting dan perlu disemak dengan teliti sebelum sebarang keputusan dicapai sama ada projek itu akan diteruskan, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke hari ini.

“Saya fikir adalah adil untuk mendapatkan laporan akhir sebelum kami membuat sebarang keputusan. Duta Besar China (Bai Tian) menyebut bahawa kedua-dua pihak mempunyai jawatankuasa kerja untuk berunding sebelum membuat apa-apa keputusan. Setakat ini, syarikat Malaysia belum mempunyai keputusan muktamad," katanya kepada pemberita selepas melawat Pusat Rolling Stock China Railway Rolling Stock Corp (CRRC) di sini.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, dalam temu bual dengan Sin Chew Daily pada Isnin, berkata projek ECRL, yang digantung pada Julai lepas, boleh diteruskan pada skala kecil sekiranya China bersetuju.

Dr Mahathir berkata kedua-dua negara masih dalam perbincangan mengenai perkara itu dan belum mencapai persetujuan mengenainya.

Sementara itu, Loke berkata Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) akan menerima sembilan set tren Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) pada suku kedua tahun ini.

“Perkhidmatan ETS akan bertambah, terutama di laluan Kuala Lumpur-Ipoh-Butterworth. Orang ramai boleh menikmati lebih banyak perkhidmatan ETS yang amat popular sekarang ini," katanya.

Bai Tian berkata kebanyakan negara kini mempertimbang untuk mempunyai pengangkutan rel kerana ia antara kaedah pengangkutan yang mampu digunakan rakyat, dan Malaysia juga harus mengikutinya.

Semasa ditanya bila laporan itu akan siap, Bai Tian berkata beliau tidak mempunyai tempoh khusus mengenai perkara itu.

Loke juga menghadiri taklimat tertutup oleh Akademi Keretapi Malaysia di sini dan melawat depot ETS sebelum kembali ke Kuala Lumpur dengan ETS.

Di KUANTAN, Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Asas Sistem Penyampaian Awam dan Inovasi negeri Datuk Seri Norol Azali Sulaiman berkata pengumuman Dr Mahathir mengenai projek ECRL itu memberi harapan baru kepada rakyat di Pantai Timur untuk mendapatkan sistem pengangkutan yang lebih baik dan sistematik.

"Tidak kira sama ada projek itu besar atau kecil. Kami mahu ia memberi kesan kepada pembangunan di Pantai Timur, terutama Pahang, “ katanya kepada Bernama.

Sumber: Bernama | 3 Januari 2019

Tiada ulasan:

Catat Ulasan