Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 2 Disember 2018

Galeri Tok Janggut dibuka Februari 2019

Gambaran artis berkenaan Galeri Tok Janggut di Tumpat yang bakal dibuka kepada orang ramai Februari depan.
KOTA BHARU: Orang ramai berpeluang mengetahui lebih lanjut mengenai sejarah pahlawan tersohor negeri ini, Tok Janggut apabila sebuah galeri khas diwujudkan di Sekolah Kebangsaan (SK) Padang Pohon Tanjung, Pasir Pekan, Tumpat

Galeri pertama seumpamanya itu kini sudah siap dalam 80 peratus dan dijadual dibuka Februari depan. 

Pengerusi Galeri Tok Janggut, Mustaffa Hassan berkata, galeri itu dilengkapi tiga ruang pameran, iaitu ruangan pertunjukan barangan artifak, teater mini dengan tayangan skrin serta gambar-gambar bersejarah. 

Katanya, galeri itu dibuka bertujuan mendedahkan sejarah sebenar serta paling sahih mengenai Tok Janggut berikutan terlalu banyak versi berbeza mengenai beliau sebelum ini. 

"Sebagai langkah yang betul pihak kami telah berkerjasama dengan banyak pihak untuk mengumpulkan kisah hidup Tok Janggut yang sebenar. 

"Kami turut berkerjasama dengan pihak Muzium Negeri Kelantan dan Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Mereka memberi sokongan sepenuhnya terhadap usaha kami ini," katanya ketika ditemui, di sini semalam. 

Mustaffa yang juga merupakan Guru Besar SK Padang Pohon Tanjung berkata, sejarah Tok Janggut atau nama sebenar Haji Hassan Panglima Mat Munas itu berjaya digali lebih mendalam berikutan pusara beliau terletak di Kampung Pasir Pekan iaitu kira-kura satu kilometer dari sekolah

“Apabila siap, Galeri Tok Janggut itu bakal menjadi satu lagi daya tarikan pengunjung terdiri daripada semua golongan dan pelancong asing

"Pembinaan galeri ini diusahakan oleh penduduk kampung sendiri secara berperingkat melalui kutipan dana lebih RM100,000 dan kami masih memerlukan lebih banyak modal untuk menyiapkannya," katanya. 

Katanya, orang ramai ingin membantu boleh menghulurkan sumbangan melalui Bank Islam ke akaun 03036010161679 di atas nama Galeri Tok Janggut. 

Sumber: Utusan Online | 2 Disember 2018

#visitmalaysia2020

Tiada ulasan:

Catat Ulasan