Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 27 Disember 2018

Mangsa tsunami Aceh tabah bina kehidupan baharu

Masjid Baitulrahman yang terletak di tengah Banda Aceh menjadi tempat penduduk kawasan sekitarnya menyelamatkan diri semasa ombak tsunami mengamuk di bumi Aceh pada 26 Disember 2004.  Foto: Bernama (2018)
BANDA ACEH: Setiap kali tiba tanggal 26 Disember, penduduk wilayah Acheh seramai 5 juta itu pasti berduka.

Manakan mereka boleh lupa peristiwa tsunami yang disifatkan sebagai bencana kemanusiaan terbesar memusnahkan kampung halaman mereka kira-kira 14 tahun lalu.

Bencana besar itu dilaporkan meragut lebih 200,000 nyawa penduduk Acheh. Sebelum berlaku tsunami itu, satu gempa bumi dengan kekuatan 9.1 skala Richter menggoncang dasar laut di barat daya Sumatra dan gelombang tsunami diberitakan mencapai setinggi 30 meter. Kesan kemusnahan tsunami ini menjangkau hingga ke pantai Selatan Afrika.

Malapetaka alam itu yang turut melanda pantai barat Semenanjung Malaysia, Thailand, India, Sri Langka dan Selatan Afrika sudah tentu menghimpunkan pelbagai bentuk kesengsaraan serta kedukaan.

Baru-baru ini penulis berpeluang menyertai rombongan Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Perlis (PSMCPs) untuk meninjau dan mendekati bumi Aceh yang terletak di utara Pulau Sumatera serta para penduduknya yang pernah menjadi mangsa tsunami berkenaan.

Program yang berlangsung dari 7 hingga 10 Dis itu memberi banyak pengajaran serta pengalaman.

Menurut pengerusi PSMCPs, Busu Ibrahim yang mengetuai delegasi persatuan itu, kunjungan ke Acheh yang digelar “Serambi Makkah” bukan sekadar meninjau kesan bencana itu tetapi turut mendengar sendiri cerita daripada beberapa mangsa Tsunami, secara langsung atau tidak.

Pemandu pelancong Mohd Rizal Zakaria mendapat peluang bekerja sebagai pemandu pelancong dengan sebuah agensi pelancongan di Aceh selepas berlaku tsunami di wilayah tersebut. 

Pemandu pelancong Mohd Rizal Zakaria mendapat peluang bekerja sebagai pemandu pelancong dengan sebuah agensi pelancongan di Aceh selepas berlaku tsunami di wilayah tersebut. Foto: Bernama (2018)
HARAP TIDAK BERULANG

Peristiwa tsunami yang dianggap “kiamat kecil” bukan sahaja menamatkan sengketa tiga dekad pada 15 Ogos 2005 itu tetapi juga bagaikan berakhirnya masa depan kehidupan mangsa.

Bagaimanapun semangat kental penduduk Acheh terserlah apabila tinjauan Bernama mendapati mereka yang terselamat terus bangkit untuk membina semula kehidupan yang musnah akibat tsunami.

Bagi yang bertani, mereka mula bercucuk tanah di ruang lapang dan tanaman begitu subur manakala yang lainnya mula mencari penghidupan baharu termasuk berniaga.

MULA HIDUP BAHARU

Sewaktu gelombang tsunami melanda Acheh, Rizal tinggal bersama keluarganya di pinggir Banda Acheh. Beliau yang bekerja sendiri ketika itu berkata ahli keluarganya tidak terkesan dengan bencana berkenaan kerana rumah mereka terletak di kawasan tinggi.

Bagaimanapun, beliau dapat melihat bagaimana ombak tsunami membadai kawasan penempatan di kawasan rendah.

Beliau yang kini mempunyai tiga orang cahaya mata berkata Acheh yang musnah akibat tsunami kembali membangun dengan pesat dan kini menjadi tumpuan pelancong yang antaranya mahu melihat sendiri kesan peninggalan bencana tsunami.

Kata Rizal, banyak syarikat pemandu pelancong memulakan perniagaan dan beliau sendiri mendapat rezeki bekerja sebagai pemandu pelancong sejak kira-kira 7 tahun lalu.

Bagi beliau ada ruang kehidupan di tengah-tengah kemusnahan akibat tsunami. Sebelum mula berkhidmat sebagai pemandu pelancong, Rizal mengumpul pelbagai kisah tsunami yang berlaku di seluruh Acheh bagi memudahkan kerjanya nanti.

Meskipun ada yang masih trauma dengan bencana yang menimpa dan masih berasa bimbang peristiwa ngeri itu akan berulang, namun kata Rizal, beliau seperti penduduk Acheh yang lain perlu cekal untuk bekerja keras bagi meneruskan kehidupan.

ANTARA TARIKAN TSUNAMI

Mengenai pekerjaannya, beliau mengendalikan 20 hingga 40 orang pelancong sehari dan 95 peratus daripada mereka adalah dari Malaysia.

Antara tinggalan tsunami yang menjadi fokus lawatan ialah sebuah kapal seberat 1,600 tan yang tersadai di daratan dalam bandar Acheh dan beberapa buah masjid yang terselamat daripada pukulan gelombang tsunami.

Sebuah kubah masjid seberat 80 tan dihanyutkan ombak tsunami sejauh 2.5 kilometer dan sebuah kapal nelayan terdampar di atas bumbung sebuah rumah turut menjadi tumpuan pelancong.

Bernama sempat menemu bual Imam Masjid Rahmatullah, Kampung Lampuk, Aceh Besar, Sulaiman Mohd Amin, 64, mengenai pengalaman beliau ketika tsunami membadai.

Menurut beliau pada hari kejadian beliau bersama penduduk di kampungnya sedang bergotong royong memasak untuk kenduri perkahwinan.

Tanpa disangka, katanya, air laut yang hitam menerjah kampungnya begitu cepat mengakibatkan kira-kira 7,000 penduduk terkorban termasuk isteri dan empat anaknya. Cuma kira-kira 300 penduduk kampung itu terselamat termasuk dirinya sendiri.

“Saya selamat setelah sempat berpaut di sebatang kayu yang terapung dan dihanyutkan sejauh tiga kilometer sebelum tersangkut di atas kubah masjid tempat saya bertugas sekarang,” kata Sulaiman.

REZEKI DARIPADA KUBAH HANYUT

Sementara itu, rombongan kami turut berkesempatan melihat kubah masjid seberat 80 tan yang hanyut dibawa arus gelombang sejauh kira-kira 2.5 kilometer dan akhirnya terdampar di Kampung Gurah Lamteugoh.

Seorang penduduk kampung berkenaan, Sriana Rusli Abdullah, 35, dilantik oleh masyarakat tempatan untuk mewakili mereka menceritakan kepada para pengunjung mengenai kubah berkenaan.

Sriana memberitahu penulis beliau bersyukur kerana dia dan suami pulang ke kampung suaminya yang jauh dari tempat kejadian tsunami untuk bersalin.

Penyampai kisah kapal nelayan seberat 20 tan yang tersadai di atas bangunan rumah dua tingkat di Kampung Lampulo, Nilawati Ilyas Bintang, 42, pula berkata semasa kejadian beliau dan dua anaknya yang masih kecil terselamat kerana berpaut di atas pohon kelapa.

Sesungguhnya penduduk Acheh khususnya berharap tanggal 26 Dis yang pasti hadir setiap tahun tidak lagi membawa malapetaka sebaliknya memberi kemakmuran kepada mereka dan bumi Aceh.
Beliau merujuk hikmah tsunami itu kepada berakhirnya pemberontakan Gerakan Aceh Merdeka (GAM) yang menentang pemerintah Indonesia hampir 30 tahun kerana menuntut kemerdekaan.

Seorang penduduk Banda Acheh yang sempat ditemu bual, Mohd Rizal Zakaria, 30, berkata walaupun malapetaka itu membawa seribu satu ‘hikmah’ kepada penduduk dan bumi Aceh, namun mereka berharap ia tidak akan berulang.

Sumber: Bernama | Oleh Ramli Ismail | 26 Disember 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan