Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 8 Disember 2014

Atap Senggora masih menjadi pilihan

KOTA BHARU: Atap senggora yang juga dikenali sebagai atap bata dan pernah popular sekitar era tahun 70-an, kini masih mendapat tempat di hati masyarakat bagi pembinaan rumah atau gazebo.

Ketika itu, atap senggora banyak digunakan dalam pembinaan rumah khususnya daripada binaan kayu di seluruh Kelantan dan Terengganu selain di Selatan Thailand.

Atap daripada tanah liat ini, pada asalnya diperkenal dan dibawa masuk dari Singgora (Songkhla), sebuah wilayah di Segenting Kra, Selatan Thailand namun teknik pembuatannya telah tersebar ke Kelantan dan Terengganu yang kini kekal mendapat sambutan penduduk setempat.

Bagaimanapun dek perubahan dan pengenalan teknologi baharu yang moden dalam pembinaan rumah yang lebih cepat dan kos efektif, atap senggora tidak lagi mendapat sambutan seperti dahulu.

Namun, bagi pengusaha atap itu, Noraini Jusoh, 48, permintaan terhadap seramik tradisional itu meningkat sejak lima tahun kebelakangan ini.

"Atap ini kembali menjadi perhatian apabila ramai pengusaha resort menggunakan atap ini di rumah tumpangan mereka. Ia bergantung kepada kreativiti yang digunakan pengusaha resort untuk menghasilkan reka bentuk dan konsep tradisional di resort mereka.

"Saya turut terima tempahan daripada orang perseorangan yang bukan sahaja dari Kelantan tetapi juga Terengganu dan Kuala Lumpur," katanya kepada Bernama ketika ditemui pada Festival Kraf Kelantan 2014, di Pintu Kota Sultan Ismail Petra (Dataran al-Quran) di sini, Ahad.

Ibu kepada lima cahaya mata itu berkata sejak berkecimpung sepenuhnya dalam bidang pembuat atap lebih 30 tahun lalu, permintaan terhadap penggunaan atap itu mempunyai pasang surut, namun tetap mempunyai permintaan.

"Kalau dahulu, orang buat rumah, bina pejabat tidak ada konsep berbanding hari ini, mereka inginkan konsep Bali, konsep Inggeris dan lain-lain," katanya.

Noraini berkata atap senggora yang berharga RM0.60 sekeping itu diproses menggunakan tulang empat kerat, diuli dan ditekap dalam acuan yang dikenali sebagai sarang bata.

"Ia perlu menggunakan kekuatan kaki untuk menguli tanah liat dan seterusnya menghasilkan kepingan atap yang kemudian akan dikumpul sehingga 40,000 keping sebelum dibakar.

"Kita mengambil masa 10 hari untuk bakar dan 10 hari untuk disejukkan kepingan atap itu," katanya yang mempunyai 16 pekerja di bengkel membuat atap miliknya di Kampung Beris Kubor Besar di Bachok.

Noraini yang merupakan generasi kelima dalam pembuatan kraftangan itu berkata pembuatan atap ini memberi cabaran besar buat diri dan keluarganya kerana pasaran tidak menentu, selain penggunaan kaedah tradisional dalam penghasilan setiap keping atap senggora.

"Tetapi sejak mendaftar di bawah usahawan Kraftangan Malaysia ini banyak keistimewaan dan bantuan disediakan kerajaan dalam memperkembangkan seramik tradisional ini.

"Selain menerima jemputan pada pameran festival di seluruh negara, saya juga dibantu dari segi penyediaan bengkel pembuatan dan diberi khidmat nasihat dalam memasar dan mempromosikan produk," katanya.

Katanya pihak kraftangan juga menyediakan mesin pembakar yang dapat menjimatkan tempoh pembakaran kepada hanya lapan jam.

Sumber: Bernama | 7 Disember 2014 | Oleh Rosmawati Zawawi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan