Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 11 Jun 2018

Sindiket dadah tumpas di Tumpat dan Pasir Mas

Hasanuddin (dua, kiri) dan Din menunjukkan dadah yang dirampas daripada sindiket yang berjaya ditumpaskan sambil diperhatikan pegawai beliau.
KOTA BHARU: Polis Kelantan merampas 2,000 pil yaba seberat 200 gram dianggarkan bernilai RM20,000 sekali gus menumpaskan sindiket pengedaran dan penyeludupan dadah dari Thailand ke Malaysia.

Serbuan Ops Gaida yang dijalankan pegawai dan anggota tindakan khas Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman itu bermula jam 3.45 petang melibatkan dua lokasi berasingan di Tumpat dan Pasir Mas pada 5 Jun lalu.

Ketua Polis Kelantan Datuk Hasanuddin Hassan berkata, hasil risikan dan maklumat awam dalam serbuan itu polis menahan enam suspek lelaki termasuk seorang warga Thailand berusia antara 23 hingga 51 tahun.

“Sepasukan polis mulanya menahan seorang lelaki tempatan berusia 43 tahun di hadapan restoran di Kebakat, Tumpat. Berpandukan maklumat suspek, polis menyerbu rumahnya di Kampung Paloh, Wakaf Bharu, Tumpat dan menemui 2,000 pil yaba yang disorok di dalam kabinet dapur.

“Keterangan suspek mengaku bekalan dadah itu adalah miliknya yang diperoleh dari pembekal di negara jiran dengan kos RM11,000,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen, tadi.

Hadir sama, Timbalan Ketua Polis Kelantan Datuk Din Ahmad.

Beliau berkata, suspek dipercayai 'mastermind' sindiket dan mengaku aktif melakukan aktiviti pengedaran dadah di sekitar Rantau Panjang dan Wakaf Bharu sejak sebulan lalu.

“Susulan tangkapan suspek itu, pasukan sama melancarkan tiga serbuan di sekitar Pasir Mas dan Tumpat untuk menangkap saki baki sindiket terbabit.

Dalam operasi itu, polis berjaya menangkap lima lagi suspek termasuk seorang warga Thailand yang memiliki beberapa rekod jenayah lampau.

“Polis turut menyita tujuh kenderaan mewah termasuk Honda Odyssey, Nissan Fairlady dan Chevrolet Colorado serta wang tunai RM77,900.

Jumlah keseluruhan sitaan bernilai RM641,900,” katanya.


Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 10 Jun 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan