Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 7 Mac 2019

Kerajaan Pas Kelantan mohon ambil alih projek Lebuh Raya Rakyat

Mohamed Azmin Ali (kiri) dan Mohd. Radzi Md Jidin (kanan) pada mesyuarat MTNg di Pusat Transformasi Luar Bandar Tunjong di Kota Bharu, hari ini.
KOTA BHARU: Kerajaan Pas Kelantan telah mengemukakan permohonan rasmi kepada Kerajaan Pusat untuk mengambil alih pembinaan Lebuh Raya Rakyat yang telah dibatalkan beberapa tahun lalu. 

Pengerusi Majlis Tindakan Negeri (MTNg) (MTPNg) Kelantan, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, pihaknya telah mengarahkan Jabatan Kerja Raya (JKR) supaya meniliti permohonan tersebut supaya projek yang terletak di dalam jajaran Jalan Raya Lingkaran Tengah (CSR) itu tidak terputus. 

Beliau berkata, projek tersebut telah dibatalkan sebelum ini disebabkan syarikat yang mendapat tender membina lebuh raya sepanjang 10 kilometer bernilai RM200 juta itu tidak mampu melaksanakannya. 

"MTNg memutuskan supaya pihak JKR dapat meniliti cadangan kerajaan negeri itu kerana kita tidak mahu terputus disebabkan lebuh raya ini terletak di dalam CSR. 

"Tidak munasabah sekiranya kita menyiapkan CSR tanpa mengambil pertimbangan projek Lebuh Raya Rakyat yang terbengkalai atas inisiatif kerajaan negeri Kelantan sebelum ini," katanya. 

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas bertemu dengan ketua-ketua jabatan kerajaan dan mempengerusikan mesyuarat MTNg Kelantan kali pertama di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Tunjong di sini hari ini. 

Lebuh Raya Rakyat dilancarkan pada Mei 2012 oleh bekas Menteri Besar, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang merasmikan majlis pecah tanah dan meletakkan batu asas pembinaan di FELCRA Mek Nab, Berangan, Machang dan dijangka mengambil masa tiga tahun untuk disiapkan. 

Bagaimanapun pada tahun 2015, Kerajaan Pas Kelantan memohon untuk menyerahkan projek tersebut kepada Kerajaan Pusat kerana tidak mampu untuk melaksanakannya. 

Pembinaan CSR yang menelan kos RM8.4 bilion telah bermula sejak Rancangan Malaysia Ke-10 dan turut menjadi keutamaan dalam Rancangan Malaysia Ke-11 demi kemudahan rakyat

Projek ini telah dipecahkan kepada dua fasa iaitu melibatkan Simpang Pelangai, Bentong (Pahang) ke Kuala Krai, Kelantan sepanjang 390 kilometer dan Kota Bharu ke Kuala Krai sepanjang 61.5 kilometer. 

Sumber: Utusan Online | 7 Mac 2019

Tiada ulasan:

Catat Ulasan