Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 31 Oktober 2018

12,672 bakal isi jawatan MPKK di Kelantan, LTSIP diharap dapat dinaik taraf sebagai sebuah lapangan terbang antarabangsa

Husam Musa
KOTA BHARU: Seramai 12,672 individu akan dilantik menganggotai Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Kelantan yang diwujudkan di kesemua 792 kampung di seluruh negeri ini.

Pengerusi Pakatan Harapan negeri, Datuk Husam Musa berkata, pemilihan bagi jawatan tersebut dibuat kedua-dua belah pihak iaitu Kerajaan Persekutuan serta Kerajaan Pas Kelantan dan akan berkuat kuasa pada 1 Januari depan.

“Setiap MPKK di kampung-kampung mempunyai 16 anggota dan daripada jumlah itu, 11 anggota dilantik oleh kerajaan negeri manakala lima lagi dilantik oleh Kerajaan Pusat.

“Setiap MPKK akan diberikan geran RM10,000 untuk melaksanakan pelbagai program-program kesejahteraan dan kecantikan kampung,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri Majlis Santai Petang Bersama Kepimpinan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) negeri di sini, baru-baru ini.

Mengulas lanjut, Husam berkata, MPKK diwujudkan bagi menggantikan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang dibentuk oleh kerajaan terdahulu.

“MPKK mempunyai peranan sebagai perunding dan pemudah cara di peringkat kampung selain diberi peluang mencadangkan pembangunan projek di tempat masing-masing,” katanya.

Beliau dalam pada itu berkata, keputusan Kerajaan Persekutuan untuk meneruskan projek pembinaan lebuh raya di negeri ini merupakan satu khabar gembira dan rakyat berharap projek tersebut dapat disiapkan secepat mungkin.

Dalam masa yang sama, beliau juga berharap Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP) Pengkalan Chepa bukan sahaja diperbesar, malah dinaik taraf sebagai sebuah lapangan terbang antarabangsa bagi me­lonjakkan sektor pelancongan negeri ini.

Sumber: Utusan Malaysia | 30 Oktober 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan