Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 30 Oktober 2018

Kilang simen terbesar Malaysia siap Jun depan

KOTA BHARU: Pembinaan kilang simen terbesar di Malaysia yang akan dibina di Chiku 7 di sini, dijangka siap selewat-lewatnya Jun tahun depan.

Exco Perindustrian, Perdagangan, Pelaburan dan Pembangunan Usahawan Kelantan, Datuk Hanifa Ahmad berkata, pembinaan kilang fasa satu itu melibatkan pelaburan RM2 bilion dari United Kingdom dan China dijangka beroperasi penghujung 2021.

Beliau berkata, apabila siap nanti ia akan menjana kira-kira 1,000 peluang pekerjaan dan menetapkan 50 peratus daripadanya adalah tenaga kerja rakyat tempatan.

“Kilang simen itu nanti akan mampu mengeluarkan 10,000 tan simen sehari (200,000 beg) dan ia bakal jadi kilang simen terbesar di negara ini.

“Kami akan mengadakan mesyuarat pemantauan sekali lagi menjelang Februari tahun depan,” katanya ketika menjawab soalan tambahan dari Amran Arifin (BN- Paloh) yang ingin mengetahui perkembangan mengenai pembinaan kilang simen di Gua Musang.

Difahamkan majlis pecah tanah Tapak Projek Kilang Simen bersepadu itu telah dilaksanakan pada 25 Februari 2015 adalah kerjasama ASN Cement Sdn Bhd dan Majlis Daerah Gua Musang.

Selain itu Hanifa berkata, satu lagi projek pembinaan kilang simen di Gua Musang akan dilaksanakan di tanah milik Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan.
Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 29 Oktober 2018 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan