Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 31 Oktober 2018

Single Dad Cendol bukan biasa-biasa

Hasbullah menyediakan cendol di gerainya ‘Single Dad Cendol’.
TANAH MERAH: Single Dad Cendol nama unik diilhamkan seorang peniaga di daerah ini yang menampilkan kelainan tersendiri dengan menjual cendol menggunakan basikal antik diubah suai.

Keistimewaan yang ditonjolkan itu kini menjadi fenomena di daerah ini apabila idea menggunakan basikal antik bagi jualan cendol oleh peminat barangan terbabit, Hasbullah Mohd Nawi, 35, juga mampu membantu dirinya menjana pendapatan sampingan.

Hasbullah berkata, idea itu timbul dalam usaha mengembalikan nostalgia zaman cendol sekitar tahun 70-an dan 80-an yang ketika itu cendol dijual dengan menggunakan basikal.

“Maka saya cuba hidupkan semula jualan cendol menggunakan air batu tongkol dan dikisar menggunakan pengisar air batu secara manual berbanding mesin automatik menggunakan elektrik yang selalu digunakan peniaga sekarang. Lebih menarik adalah air batu tongkol dikisar di atas basikal klasik yang direka khas.

“Sebagai penggiat basikal klasik Kelantan dan Malaysia, saya mahu tonjolkan kepada masyarakat berkaitan basikal antik di jalanan dan konsep itu diilhamkan dalam usaha berkongsi idea dengan pelanggan yang datang di gerai cendol ini,” katanya kepada Sinar Harian di sini.

Menurutnya, lebih istimewa apabila basikal yang digunakan itu adalah basikal antik miliknya yang dibawa pulang dari England ketika merantau mencari barangan antik di luar negara.

“Saya harap gerai ini juga dapat mengumpulkan peminat-peminat barangan klasik di satu lokasi dan dapat bertukar-tukar pandangan dan pendapat.

“Usaha saya ini juga selain berniaga, sebenarnya adalah untuk memperkenalkan barangan antik dan mesin kisar yang mungkin tidak pernah dilihat generasi baru,” katanya.

Basikal antik yang diubahsuai antara yang menjadi tarikan di gerai cendol itu.
Hasbullah berkata, dia turut memberi peluang kepada pelanggan untuk mencuba sendiri mengisar air batu tongkol di gerainya yang terletak di tepi Kasut You Bandar Baru Tanah Merah, di sini.

“Nama ‘Single Dad Cendol’ ini sebenarnya dizahirkan dari nama peminat barangan antik yang pada mulanya melalui nama Kami, Karat England dan sebuah Kafe Single Dad Kafe dan akhirnya saya ambil keputusan menggunakan nama ‘Single Dad Cendol’ yang bukan sahaja unik malah mudah untuk diingati.

“Selain itu gerai ini juga turut dihiasi dengan vespa serta basikal roda tiga buatan England sebagai satu lagi daya tarikan ke gerai cendol ini yang dibuka pada jam 10 pagi hingga 5 petang setiap hari,” katanya.

Hasbullah menambah, dia juga mempunyai perancangan untuk terus memajukan gerai cendol ini dengan mewujudkan sudut barangan antik yang akan diletakkan pelbagai jenis radio klasik dan mesin jahit lama semuanya buatan England untuk tatapan umum.

“Di samping itu saya mahu pelanggan rasa cendol kita dengan slogan “Tak Keno Takpo Keno Rindu” yang juga akan menjadi tarikan kepada pelanggan cendol Single Dad.

“Harga bagi semangkuk cendol yang dijual dalam mangkuk besi hanya RM2, RM2.50 untuk tambahan jagung dan kacang dan RM3 untuk hidangan istimewa bersama pulut, tapai, jagung dan kacang,” katanya.
 
Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 31 Oktober 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan