Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 31 Oktober 2018

Gusar banjir teruk: Thailand bina tebatan banjir di tebing Sungai Golok

Projek tebatan banjir tebing Sungai Golok sudah siap dibina oleh kerajaan Thailand bagi mengelakkan limpahan air musim tengkujuh di Rantau Panjang, Kelantan, semalam.
RANTAU PANJANG: Saban tahun pekan ini akan ditenggelami banjir kesan limpahan air Sungai Golok apabila musim tengkujuh me­landa kawasan berkenaan.

Walaupun perkara tersebut sudah menjadi sebahagian dari darah daging mereka, namun penduduk di kawasan tersebut gusar apabila melihat kerajaan Thailand sedang rancak membina tebatan banjir di tebing su­ngai berkenaan ketika ini.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati benteng setinggi 1.5 meter sepanjang lebih dua kilo­meter sedang dibina oleh kerajaan negara tersebut bagi mengelakkan limpahan air su­ngai berkenaan memasuki kawasan mereka.

Difahamkan, pembinaan tersebut akan menyebabkan pekan ini akan mengalami banjir lebih teruk daripada biasa, bukan itu sahaja pertambahan paras air sebanyak satu meter dijangka berlaku sekiranya hujan lebat di kawasan berkenaan.

Seorang penduduk, Nik Fariman Nudin Che Ismail,45, berkata, dia gerun memikirkan banjir tahun ini selepas melihat kerancakkan kerja-kerja pembinaan benteng di Thailand.

“Pembinaan benteng ini akan menyebabkan kawasan Rantau Panjang menjadi lebih rendah dan tidak mustahil banjir besar akan berlaku,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Tambahnya, bukan itu sahaja pembinaan benteng tersebut dijangka menyebabkan aliran air Sungai Golok menjadi deras sekaligus boleh menghanyutkan rumah-rumah pen­duduk di sepanjang tebing.
 
Sumber: Utusan Malaysia | 30 Oktober 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan