Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 5 Januari 2015

Anggaran awal kerosakan infrastruktur KTMB akibat banjir cecah RM250 juta

KUALA KRAI: Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menganggarkan kerugian hampir RM250 juta akibat kerosakan infrastrukturnya di negeri-negeri Pantai Timur yang dilanda banjir.

Pengerusinya Datuk Ir Nawawi Ahmad berkata,bagaimanapun anggaran itu belum muktamad dan KTM dijangka menggunakan khidmat jawatankuasa bebas untuk menentukan kerugian sebenar.


"Kita masih dalam proses check satu satu detail. Saya sudah bincang dengan presiden (Datuk Elias Kadir) tadi. Dia kata mungkin perlu ada badan berasingan untuk nilai anggaran. Tapi buat masa sekarang kita anggarkan sekitar RM250 juta.


"...dan ini termasuk kerosakan pada kuarters, signalling, track, lokomotif, mesin-mesin, rolling stocks dan sebagainya," katanya kepada pemberita selepas meninjau kemusnahan di Stesen Kereta Api Kuala Krai, di sini hari ini.


Sebelum ini, media melaporkan perkhidmatan tren di laluan Pantai Timur terpaksa dibatalkan disebabkan beberapa landasan dinaiki air dan beberapa stesen terjejas teruk akibat banjir lumpur.


Tinjauan Bernama sebelum ini mendapati beberapa tren turut dinaiki air manakala sebahagian struktur jambatan besi untuk laluan tren di Kemubu hanyut akibat arus deras.


Pada sidang media itu, Nawawi turut menegaskan pengurusan KTM akan memberi keutamaan kepada proses membaik pulih landasan dan stesen yang terjejas di antara Gemas dan Gua Musang.


"Proses penyenggaraan bagi laluan di Kelantan memerlukan masa yang agak lama untuk kita baiki. Jadi kita minta pengurusan untuk lihat bagaimana kita dapat segerakan operasi dari Gemas ke Gua Musang.


"Untuk bahagian yang terjejas teruk seperti jambatan Kemubu yang terputus, kita mungkin memerlukan masa yang panjang untuk baiki. Jadi kita sedang mengambil kira cadangan untuk menyediakan bas dari stesen yang terjejas teruk ke stesen seterusnya," katanya.


Beliau berkata laluan Gemas - Gua Musang diberi keutamaan buat masa kini kerana ia antara laluan sibuk dan digunakan oleh ribuan pekerja, para peniaga dan anak-anak untuk ke sekolah.


Nawawi turut memberi jaminan pengurusan KTM akan mengutamakan kebajikan petugas-petugasnya serta keluarga mereka, terutamanya dalam soal wang, kediaman dan persekolahan anak-anak.


"Hari ini pengurusan buat keputusan membayar duit ex gratia RM500 seorang atau minimum setengah bulan gaji. Yang kedua, dalam minggu ini, kita akan release lagi RM500 untuk bantuan banjir, dan RM1,000 di bawah jawatankuasa kebajikan KTM.


"Di harap bantuan ini dapat membantu petugas menguruskan hal sekolah anak-anak, di samping keputusan kerajaan untuk mempercepatkan BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia)," katanya.


Beliau berkata petugas-petugas yang kawasan mereka terjejas teruk mungkin akan ditempatkan di kawasan lain mengikut skop tugas masing-masing.


Beliau turut meminta pengurus stesen kawasan yang terjejas supaya mendapatkan kuarters sementara bagi petugas-petugas yang kediaman mereka musnah akibat banjir.


Nawawi turut melahirkan penghargaan kepada Rejimen Pakar Pengendalian Keretapi ke-50 Rejimen Askar Jurutera Diraja atas komitmen mereka ketika terlibat dalam operasi menyelamat mangsa banjir serta membantu membersihkan landasan dan stesen yang terjejas.


Sumber: Bernama | 5 Januari 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan