Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 22 Januari 2015

RM360 juta anggaran kos baik pulih perkhidmatan kereta api di Pantai Timur

KEMAMAN: Kementerian Pengangkutan menganggarkan kos sebanyak RM360 juta diperlukan untuk membaik pulih perkhidmatan kereta api di Kelantan dan Pahang yang musnah dan rosak akibat bencana banjir baru-baru ini.

Timbalan menterinya Datuk Abdul Aziz Kaprawi berkata kerja baik pulih tersebut akan terbahagi kepada empat pakej dengan pakej pertama melibatkan Kuala Krai ke Kemubu, Kuala Krai ke Gua Musang (pakej kedua), Bertam Bharu ke Lipis (pakej ketiga) dan Bertam Bharu ke Kemubu (pakej keempat).

"Kita menjangkakan kerja baik pulih ini akan siap dalam tempoh 12 bulan melibatkan kerja baik pulih landasan, jambatan yang runtuh di Kemubu, stesen keretapi yang rosak serta membaiki lokomotif dan gerabak," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan bantuan banjir kepada 30 kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di Terengganu.

Beliau berkata ketika ini Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telahpun mempunyai peruntukan RM200 juta untuk projek fasa pertama yang perlu dipercepatkan kerja baik pulih landasan di Kuala Krai, Manek Urai, Dabong dan Kemubu kerana ia merupakan pengangkutan penting penduduk di pedalaman Kelantan selain menjadi pengangkutan utama anak-anak penduduk setempat ke sekolah.

Menurutnya beberapa penilaian semula akan dibuat melibatkan jarak landasan sepanjang 250 kilometer di kawasan terjejas banjir di kedua-dua negeri berkenaan sebelum mendapatkan peruntukan tambahan.

Katanya, KTMB juga akan menaik taraf landasan yang berisiko dilanda banjir, diancam kejadian tanah mendap dan tanah runtuh melalui pembinaan tapak landasan yang lebih kukuh.

"Perkhidmatan kereta api ini bukan sahaja untuk kegunaan membawa penumpang, malah juga pengangkutan untuk kargo kerana ia lebih murah untuk Pantai Timur," katanya.

Sumber: Bernama 
| 22 Januari 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan