Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 15 September 2015

Jeti Merang bakal jadi gerbang pelancongan ke Pulau Redang dan Pulau Lang Tengah

SETIU: Pembinaan jeti Merang yang lengkap dengan segala prasarana di sini bakal menjadikannya gerbang pelancongan utama ke Pulau Redang dan Pulau Lang Tengah.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan Terengganu Datuk Mohd Jidin Shafee berkata ketika ini projek membina kemudahan asas jeti pelancongan bernilai RM3.83 juta giat dibangunkan dan sudah siap 37 peratus.

"Peruntukan dari Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (KPL) Malaysia akan digunakan untuk membina kompleks jualan yang dilengkapi lapan unit ruang perniagaan, 10 unit kaunter tiket dan 300 tempat duduk.

"Selain itu, kompleks jualan itu juga akan dilengkapi dengan tiga unit pejabat antaranya untuk premis Jabatan Taman Laut dan Majlis Daerah Setiu," katanya kepada Bernama hari ini.

Kemudahan lain yang disediakan di Jeti Merang ialah tandas, wakaf tempat berehat, kemudahan medan letak bas dan kereta serta replika menarik di Dataran Bangau dan Dataran Perahu.

Mohd Jidin yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Permaisuri berkata projek pembinaan yang bermula pada September tahun lalu itu dijangka siap pada akhir Mac tahun depan.

Menurutnya kemudahan prasarana yang lengkap di jeti Merang akan merancakkan ekonomi penduduk setempat melalui sektor perniagaan, industri perhotelan dan perkhidmatan pemandu pelancong.

Mengulas mengenai masalah muara sungai yang cetek, beliau berkata kerja membina benteng hakisan tebing di kawasan jeti muara Sungai Merang itu kini sudah siap 79 peratus.

"Projek ini yang menelan belanja RM12.25 juta itu dijangka siap pada akhir bulan depan," katanya.

Sumber: Bernama | 15 September 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan