Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 9 September 2015

JKM Kelantan sedia 773 pusat pemindahan banjir tahun ini

KOTA BHARU: Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kelantan akan menyediakan 733 pusat pemindahan banjir di seluruh jajahan sebagai persediaan menghadapi banjir tahun ini, berbanding 430 pusat tahun lepas.

Pengarahnya, Mohamad Hanafi Maulud berkata JKM Kelantan kini dalam proses mendapatkan pengesahan daripada setiap jajahan untuk menentukan lokasi strategik bagi menempatkan pusat pemindahan itu.

"Penambahan pusat pemindahan ini melalui kerjasama semua pihak termasuk pihak berkuasa tempatan dan NGO selain meneliti keperluan mewujudkan lebih banyak pangkalan hadapan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika hadir di Bengkel Audit Akses kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Agensi Kerajaan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) di sini, Rabu.

Hadir sama Pengarah Jabatan Pembangunan Orang Kurang Upaya (OKU) JKM, Nik Omar Nik Abd Rahman.

Mohamad Hanafi berkata penambahan pusat pemindahan banjir itu wajar memandangkan pusat yang disediakan tahun lepas tidak mampu menampung keperluan mangsa banjir.

Beliau berkata JKM juga akan melantik seorang pengerusi jawatankuasa di setiap pusat pemindahan untuk menyelaras gerak kerja selain mengadakan simulasi peranan dan tanggungjawab yang perlu dilakukan bagi membantu mangsa banjir.

Sementara itu, Nik Omar berkata semua pihak termasuk agensi kerajaan, swasta dan NGO perlu meningkatkan kemudahan kepada OKU supaya golongan itu tidak terpinggir daripada masyarakat.

Nik Omar berkata PBT di Kelantan telah bersetuju membuat audit akses di pasaraya Mydin, Pasar Siti Khatijah, stesen bas dan Stadium Sultan Muhammad ke-IV supaya golongan OKU mendapat kemudahan di tempat berkenaan.

"Kita harap penyediaan kemudahan yang bakal dilakukan ini mampu memberi keselesaan kepada OKU untuk masuk ke dalam komuniti dan menikmati kemudahan seperti orang normal," katanya.

Sumber: Bernama | 9 September 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan