Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 14 September 2015

Landasan kereta api antara Seremban dan Port Dickson akan dinaik taraf dalam RMK-11

SEREMBAN: Landasan kereta api yang sedia ada menghubungkan bandar Seremban dan Port Dickson akan dinaik taraf dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) bagi menghidupkan semula perkhidmatan kereta api di antara kedua-dua bandar itu, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata langkah ini diambil bagi merancakkan lagi sektor pelancongan dan perindustrian di kawasan berkenaan.

"Saya menyambut baik usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mewujudkan Lembah Wawasan Malaysia (MVV). MVV akan menarik banyak pelabur ke Negeri Sembilan dan salah satu yang Kementerian Pengangkutan boleh bantu adalah untuk kita tingkatkan infrastruktur landasan kereta api di kedua-dua bandar itu.

"Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan telah pun berbincang dengan saya untuk kita sama-sama bergerak bagaimana kita bangunkan landasan kereta api ini dan tingkatkan tahapnya bagi membolehkan perkhidmatan kargo dan juga penumpang dapat dijalankan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan MCA Negeri Sembilan di sini, hari ini.

Turut hadir ialah Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan MCA Negeri Sembilan Datuk Seri Dr Lim Chin Fui.

Katanya pembangunan MVV ini perlu mempunyai infrastruktur yang cukup dan baik untuk menampung pembangunan yang pesat.

"Pembangunan Lembah Wawasan Malaysia (MVV) melibatkan kawasan seluas 108,000 hektar meliputi Seremban, Nilai dan Port Dickson," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika pembentangan Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) di Dewan Rakyat, baru-baru ini mengumumkan kerajaan Pusat akan membangunkan sebuah lagi wilayah pembangunan ekonomi yang baru iaitu MVV di barat negeri ini.

Ia berikutan kepadatan di Lembah Klang hingga tidak lagi mampu menampung jumlah penduduk yang semakin bertambah selain kedudukan Negeri Sembilan yang bersebelahan memberi peluang untuk dijadikan sebahagian daripada Lembah Klang.

MVV adalah inisiatif kerajaan negeri dengan kerjasama Kerajaan Pusat bagi mengalihkan tumpuan pelabur dan penduduk yang ketika ini hanya tertumpu di sekitar Lembah Klang.

Liow yang juga Presiden MCA berkata projek menaik taraf landasan kereta api Seremban-Port Dickson adalah dalam 'rancangan induk kereta api' kementeriannya.

"Projek ini akan dilaksanakan dalam RMK-11. Projek ini boleh dibangunkan dengan cepat kerana landasan sudah sedia ada, cuma perlu dinaik taraf," katanya.

Mengenai Bajet 2016, beliau berharap kerajaan dapat membentangkan bajet yang dapat meringankan dan mengurangkan kos sara hidup rakyat.

"Kita (MCA) ada beberapa langkah dan cadangan yang akan dikemukakan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk diambil kira bagi mengurangkan kos sara hidup rakyat ini. Contohnya dari segi cukai dan juga insentif yang boleh diberikan kepada golongan rakyat berpendapatan pertengahan yang kini banyak terjejas dengan kos sara hidup.

Kita juga harap pelaburan luar negara dapat ditingkatkan. Kita akan terus membantu kerajaan mentransformasikan ekonomi negara," katanya.

Sumber: Bernama | 13 September 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan