Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 28 September 2015

PPR Machang mula dibina Oktober ini

Ahmad Jazlan Yaakob (tengah) menimbus tanah dalam majlis perasmian tapak Projek Perumahan Rakyat selepas Majlis Solat Hajat di tapak pembinaan di Batu 25, di Machang, Kelantan semalam.
MACHANG: Kerajaan Pusat akan membina 1,000 unit rumah kos sederhana di bawah Projek Perumahan Rakyat (PPR) bermula Oktober ini di kawasan Parlimen Machang.

Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Ahmad Jazlan Yaakob berkata, projek yang melibatkan peruntukan RM160 juta itu akan melibatkan dua fasa di dua lokasi.

Beliau berkata, kesemua projek itu dibangunkan untuk memenuhi keperluan memiliki rumah terutama bagi rakyat berpendapatan rendah dan sederhana di negeri ini.

“Ini merupakan projek kedua di negeri ini selepas PPR yang pertama di Kota Bharu dan untuk kali ini, dua lokasi yang dipilih adalah di Batu 25 (500 unit) dan Batu 23 (500 unit).

“Untuk fasa pertama di Batu 25, kerja-kerja pembinaan akan dimulakan pada Oktober ini manakala fasa kedua di Batu 23 pula akan di­mulakan tahun hadapan,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Solat Hajat PPR di tapak pembinaan Batu 25 di sini hari ini.

Ahmad Jazlan yang juga Ahli Parlimen Machang berkata, projek PPR itu akan membabitkan pembinaan rumah jenis pangsapuri lima tingkat dengan keluasan tanah seluas 16 dan 15 hektar.

“Tempoh pembinaan PPR ini akan mengambil masa selama tiga tahun dan keluasan bagi seunit rumah ini adalah antara 65 hingga 75 meter persegi yang merangkumi tiga bilik tidur dan dua bilik air.

“Selain itu, bangunan empat blok ini juga akan dilengkapi de­ngan pelbagai kemudahan seperti masjid, dewan, taman permainan kanak-kanak, lot kedai serta tadika Kemas,” katanya.

Tambahnya, rumah PPR yang khusus untuk warga Machang itu akan dijual dengan harga di bawah RM50,000 seunit.

“Kos sebenar pembinaan bagi rumah ini ialah sekitar RM150,000 seunit, namun demi kesejahteraan rakyat, kerajaan bersetuju untuk memberi subsidi lebih daripada RM100,000 seunit.

“Permintaan terhadap rumah PPR ini amat memberangsangkan kerana setakat ini kita telah mene­rima 4,000 permohonan.” kata­nya.

Sumber: Utusan Malaysia | Nasional | 27 Sept. 2015 | Terbitan 28 Sept. 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan