Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 20 September 2015

Empat kanak-kanak jantung berlubang terima sumbangan Paducare

KOTA BHARU: Empat pesakit kanak-kanak jantung berlubang di Kelantan hari ini menerima sumbangan berjumlah RM13,988 daripada Tabung Kebajikan Persatuan Alumni Doktor Universiti Sains Malaysia (PADUCARE).

Bapa seorang daripada kanak-kanak itu, Wan Syukri Ibrahim, 54, dari Kampung Banggol, Kubang Kerian di sini, berkata beliau sekeluarga amat beryukur kerana anaknya Wan Nor Ain Shamira, 6, menerima sumbangan berjumlah RM5,194 daripada projek 'Hole in the Heart' anjuran universiti itu.

"Anak saya disahkan menghidap penyakit jantung berlubang sejak lahir lagi dan menerima rawatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), bagaimanapun pada 2013 Wan Nor Ain Shamira dirujuk ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) untuk menerima rawatan selanjutnya.

"Pada tahun itu juga, Wan Nor Ain Shamira menjalani pembedahan jantung berlubang menerusi rawatan PDA (Patent Ductus Arteriosus) iaitu alatan jantung yang dimasukkan melalui pembuluh darah di paha," katanya.

Beliau sebelum itu menerima sumbangan berkenaan yang disampaikan oleh anggota Lembaga Pengarah PADUCARE Prof Emeritus Datuk Dr Roslan Abdul Majid dan Pengerusi PADUCARE Kelantan Prof Datuk Dr Jafri Malin Abdullah di Auditorium Jabatan Kecemasan HUSM Kubang Kerian.

Beliau berkata anak ketiga daripada empat orang beradik itu kini sangat ceria dan periang.

"Wan Nor Ain Shamira pergi ke tadika biasa dan tidak ada masalah dari segi pembelajaran cuma tidak boleh melakukan aktiviti lasak kerana sakit jantung itu," katanya.

Zalina Yusof, 40, dari Kampung Merkang, Pasir Puteh pula berkata anak bongsunya Nurul Fahrisha Mohammad, lima bulan, juga disahkan menghidap penyakit jantung sejak dilahirkan lagi.

"Pada mulanya, Nurul Fahrisha hanya demam panas biasa dan saya bawa ke klinik untuk rawatan sebelum doktor di klinik itu menyuruh saya merujuk anak ke HUSM kerana demamnya sering berlarutan.

"Selepas menjalani pemeriksaan doktor dapati Nurul Fahrisha yang ketika itu berusia tiga bulan mengalami bengkak jantung, manakala salur darah dalam jantung dia tak tertutup," katanya.

Beliau menerima sumbangan sebanyak RM5,194 untuk anaknya itu menjalani rawatan PDA secepat mungkin sama ada di HUSM ataupun Institut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur.

Selain Wan Nor Ain Shamira dan Nurul Fahrisha, dua lagi kanak-kanak, Mohd Akhil Mohd Rafi, 9, turut menerima sumbangan sebanyak RM3,400 manakala Nabihah Karim, 9, pula sebanyak RM200.

Sementara itu, Dr Jafri Malin berkata sumbangan yang disampaikan pada hari ini adalah hasil kutipan derma menerusi tabung yang diletakkan di pasaraya MYDIN dan sumbangan daripada orang perseorangan.

"Projek 'Hole in The Heart' ini yang dilancarkan sejak awal tahun lepas merupakan kerjasama pertama antara PADUCARE dan pasaraya MYDIN, bertujuan mencari dana untuk pesakit jantung berlubang dalam kalangan kanak-kanak dan kita telah kutip derma sebanyak RM24,957.

"Dengan bantuan dana ini, pesakit dapat menerima rawatan segera dan berkualiti selain membantu kanak-kanak ini sama ada dalam bentuk ubat-ubatan, alatan atau pembedahan," katanya.

Sumber: Bernama | 20 September 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan