Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 28 Mac 2015

Tiga lelaki didakwa edar risalah pinjaman 'ah long' di Kota Bharu

Chee Yin (kanan), Soon Guan dan Ern Chiat dibawa menuju ke bilik mahkamah untuk pertuduhan
KOTA BHARU: Seorang daripada tiga lelaki mengaku salah di mahkamah majistret, di sini, semalam, atas tuduhan mengedar risalah pinjaman wang tidak berdaftar atau ah long.

Leow Chee Yin, 21, berasal dari Alor Setar, Kedah, mengaku salah, sementara dua lagi yang menafikan tuduhan itu ialah Lim Soon Guan, 21, juga dari daerah sama dan Lim Ern Chiat, 42, dari Padang Besar Utara, Perlis.

Mereka berdepan tuduhan bersama-sama mengedar risalah itu kepada orang ramai di kawasan padang letak kereta di Stadium Sultan Muhammad IV, di sini, jam 10 pagi, pada 19 Mac lalu.

Tuduhan mengikut Seksyen 29 AA Akta Pemberi Pinjaman Wang 1951 dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi dua tahun atau dikenakan denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Hukuman terhadap Chee Yin bagaimanapun ditangguhkan pada 26 April depan bersama sebutan semula ke atas tertuduh kedua dan ketiga.

Pendakwaan terhadap mereka dijalankan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Mohd Syahrun Nizam Mohd Misan di hadapan Majistret, Mohamad Nasrudin Mohamed.

Pada prosiding itu, Mohamad Nasrudin membenar mereka diikat jamin RM3,000 dengan setiap penjamin sementara kes disebut semula. Mereka menjelaskan jaminan tersebut.

Tertuduh kedua dan ketiga diwakili peguam, Ahmad Nuri Abdul Rahman, manakala tertuduh pertama tidak diwakili peguam.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 27 Mac 2015

1 ulasan:

  1. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan, BRENDA HARAPAN pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan Dari
    $ 20.000 untuk $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
    Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (brendahope816@gmail.com)

    BalasPadam