Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 29 September 2015

Perjanjian migrasi air Kelantan ditunda dua bulan lagi

Hanifa (dua kanan) menyaksikan penyerahan Sijil Akreditasi MS ISO/ IEC 170205: 2005 Makmal Pusat Air Kelantan (MPAK), semalam.
KOTA BHARU: Perjanjian migrasi air Kelantan di bawah Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) yang dijadualkan dimeterai bulan ini terpaksa ditangguhkan dua bulan lagi.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Utiliti dan Teknologi Maklumat negeri, Datuk Hanifa Ahmad berkata, itu berikutan terdapat beberapa perkara teknikal di peringkat akhir perlu diteliti.

Menurutnya, dijangkakan selewat-lewatnya hasrat Kelantan untuk menandatangani perjanjian migrasi antara Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dengan PAAB direalisasikan November nanti.

“Kita perlu ikut syarat patuh syariah, kita mahu pinjam duit perlu cagar harta. Harta AKSB ini banyak, sekarang kita dalam proses pindah aset AKSB kepada PAAB. Selesai semua sekali kita akan tandatangan,” katanya, semalam.

Terdahulu beliau selaku Pengerusi Lembaga Pengarah AKSB, menyaksikan penyerahan Sijil Akreditasi MS ISO/ IEC 170205: 2005 Makmal Pusat Air Kelantan (MPAK) oleh Ketua Penolong Pengarah Kanan Jabatan Standard Malaysia, Wan Rukiman Wan Mamat kepada Pengurus Besar AKSB, Ir Hanafi Mahmood.

Hanifa berkata, kerajaan negeri sentiasa pantau perkara tersebut supaya ia dipercepatkan dan katanya, pihaknya sudah mempunyai senarai projek bakal dilaksanakan apabila perjanjian tersebut termeterai.

“Saya pantau setiap kali Mesyuarat Exco kerajaan negeri. Harta AKSB, ada lima lagi tanah yang akan diluluskan oleh Exco, maka berbaki lagi empat. Selagi kita tidak dapat serahkan tanah ini kepada PAAB, maka payah sikit,” katanya.

Mengenai penganugerahan pensijilan yang diterima AKSB itu, Hanifa bangga dengan kesungguhan dilakukan jawatankuasa kerja itu sejak tahun 2012 lagi untuk mendapatkan pengiktirafan tersebut.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 29 Sept. 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan