Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 21 September 2015

Pascabanjir: Kerajaan Pusat lulus peruntukan RM77 Juta kepada Jabatan Kesihatan Kelantan

PASIR PUTEH: Kerajaan Persekutuan meluluskan peruntukan berjumlah RM77 juta kepada Jabatan Kesihatan Kelantan bagi pemulihan infranstruktur dan peralatan perubatan yang rosak dalam kejadian banjir besar di Kelantan tahun lepas.

Pengarah Kesihatan Kelantan Datuk Dr Ahmad Razin Ahmad Mahir berkata jumlah berkenaan turut meliputi pembelian kenderaan seperti ambulans, lori, pacuan empat roda dan bas.

"Projek-projek berkenaan kini dalam proses sebut harga dan dijangka selesai serta dapat digunakan pada akhir tahun ini," katanya kepada pemberita pada majlis penyerahan 15 ambulans untuk digunakan oleh hospital dan klinik kesihatan di seluruh Kelantan.

Selain itu, Ahmad Razin berkata empat bas akan dijadikan klinik pergigian bergerak untuk memberi perkhidmatan yang lebih menyeluruh kepada penduduk terutama mereka yang tinggal di kawasan pedalaman.

Beliau berkata pihaknya turut diarahkan oleh Kementerian Kesihatan untuk mencari beberapa lokasi yang lebih selamat bagi pembinaan 16 klinik kesihatan baharu bagi menggantikan pusat kesihatan yang musnah dalam bencana tahun lepas.

"Peruntukan sebanyak RM5.3 juta disediakan bagi pembinaan 16 klinik kesihatan baharu itu yang akan dimasukkan ke dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11).

"Dalam kejadian banjir luar biasa tahun lepas, kita turut kerugian lebih RM173 juta apabila banyak bangunan hospital, klinik kesihatan dan peralatan mengalami kerosakan," katanya.

Berikutan itu, katanya pihaknya lebih bersedia dan membuat persiapan awal untuk menghadapi banjir pada tahun ini.

"Ini termasuk memastikan segala keperluan asas seperti bekalan air, elektrik dan diesel sentiasa mencukupi terutama di kawasan berisiko tinggi seperti berhampiran dengan tebing Sungai Kelantan," katanya.

Sumber: Bernama | 21 September 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan