Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 13 September 2015

Penduduk di jajahan Gua Musang diminta bantu kesan tujuh murid Orang Asli yang hilang

TUMPAT: Semua pihak terutama penduduk di jajahan Gua Musang diminta membantu pasukan mencari dan menyelamat mengesan tujuh murid Orang Asli dari Sekolah Kebangsaan (SK) Tohoi yang hilang sejak 23 Ogos lepas.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata operasi mencari perlu diperhebatkan memandangkan kehilangan mereka sudah melebihi tiga minggu.

"Ia sudah lama sangat dan kita risau keselamatan mereka. Saya berharap semua pihak bekerjasama dalam usaha mencari dan menyelamat kanak-kanak Orang Asli ini," katanya selepas Majlis Penyampaian Sumbangan Wang Ihsan Bencana Banjir Jajahan Tumpat Fasa II di Sekolah Kebangsaan Sri Tumpat 2 di sini, Ahad.

Mustapa berkata beliau sentiasa berhubung dengan pemimpin UMNO Bahagian Gua Musang dan pasukan keselamatan bagi mengetahui perkembangan operasi itu.

Pada 23 Ogos lepas, enam murid perempuan dan seorang murid lelaki berusia antara tujuh dan 11 tahun dilaporkan hilang selepas melarikan diri dari asrama sekolah kerana takut dikenakan tindakan oleh guru selepas mandi di sungai tanpa kebenaran.

Operasi mencari dan menyelamat itu turut melibatkan polis, tentera, Jabatan Sukarelawan, Jabatan Pertahanan Awam, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Kemajuan Orang Asli.

Sementara itu, Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri dukacita dengan tragedi kren tumbang di Makkah, Jumaat lepas yang turut mencederakan 10 jemaah Malaysia manakala lapan lagi masih belum dapat dikesan.

Beliau berharap kesemua keluarga jemaah yang terlibat agar bersabar kerana kerajaan sedang membantu mereka yang terbabit.

Sumber: Bernama | 13 September 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan