Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 10 Februari 2016

Benteng pemecah ombak perlu dibina elak rumah penduduk rosak

KOTA BHARU: Benteng pemecah ombak perlu dibina di sepanjang pantai Pulau Kundur di sini, bagi mengelak kejadian fenomena air pasang besar yang sering kali mengakibatkan rumah penduduk rosak.

Ketua Wanita UMNO Bahagian Pengkalan Chepa Zarina Md Eusope berkata beliau akan merujuk perkara itu kepada pihak bertanggungjawab bagi memastikan nasib penduduk di kawasan berkenaan terbela.

"Ini kali kedua penduduk Pulau Kundur berhadapan fenomena air pasang besar tahun ini...kali pertama pada bulan lepas mengakibatkan beberapa buah rumah rosak dimasuki air serta pasir.

"Walaupun kami baiki rumah yang rosak itu, ia hanya penyelesaian sementara, maka benteng pemecah ombak perlu dibina bagi mengelak kejadian sama berulang," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan bantuan makanan kepada 73 penduduk daripada 16 keluarga yang terjejas banjir di sini, Isnin.

Mangsa Mohd Azmi Ramli, 35, berkata fenomena air pasang besar pernah berlaku beberapa kali sebelum ini, namun tidak seteruk kali ini hingga menyebabkan rumahnya dipenuhi pasir dibawa arus deras ekoran ombak membadai pesisir pantai.

"Saya tinggal di kampung ini kira-kira 15 tahun lepas. Dahulu pantai jauh dari rumah, kini jaraknya hanya kira-kira tiga meter dari rumah kerana hakisan pantai.

"Dahulu pernah berlaku kejadian ombak besar, namun kali ini semakin teruk kerana rumah saya dimasuki pasir yang dibawa ombak. Kejadian pertama yang berlaku bulan lepas tidak seteruk ini," katanya.

Mohd Azmi yang bekerja sebagai nelayan pesisir pantai berkata beliau akan tinggal di pusat pemindahan sementara di Sekolah Kebangsaan (SK) Pulau Kundur bersama isteri dan empat anaknya sehingga dibenarkan pulang.

Seorang lagi mangsa, Wan Syahira Wan Ibrahim, 24, berkata beliau bersama tujuh anggota keluarganya berpindah ke pusat pemindahan itu pada 10 malam tadi apabila rumah mereka dimasuki air laut.

"Rumah saya bertiang kayu rosak kerana dibadai ombak akibat air pasang besar yang bermula 6 petang semalam. Dahulu penduduk ada buat benteng menggunakan pasir untuk elak air laut masuk ke kawasan kampung, namun benteng berkenaan musnah kerana hakisan pantai yang semakin teruk," katanya.

Sumber: Bernama | 8 Feb. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan