Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 27 Februari 2016

Bas Rapid Kamunting bakal beroperasi Mac ini

TAIPING: Bas Rapid Kamunting yang menyediakan perkhidmatan bagi perjalanan dari Kamunting ke Taiping, bakal beroperasi Mac ini.

Pengarah Bahagian Lojistik Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) Syed Safarudin Syed Zainal Abidin berkata perkhidmatan itu dilaksanakan dengan kerjasama NCIA, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana), Majlis Perbandaran Taiping (MPT) dan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Sebanyak tujuh bas disediakan bagi laluan di sekitar Taiping sejauh 24 kilometer dan dari pekan Kamunting ke bandar Taiping sejauh 11 kilometer dengan kadar tambang antara RM1 hingga RM3 bagi satu perjalanan.

"Perkhidmatan ini memberi keselesaan, pantas dan mesra pengguna," katanya kepada pemberita selepas taklimat media Greater Kamunting bagi pengangkutan awam dan mobilisasi di Stesen KTMB di sini, hari ini.

Sementara itu, Ketua Unit Pengurusan Events dan Holidays KTMB Mohd Noordin Kimi berkata perkhidmatan keretapi elektrik (ETS) yang menggunakan laluan di sini telah membantu melonjakkan industri pelancongan di Taiping.

Beliau berkata sebanyak 1.8 juta pelancong mengunjungi Perak menggunakan perkhidmatan ETS.

"Perkhidmatan ini membawa 8,000 penumpang setiap hari melalui 24 perkhidmatan dengan 12 perjalanan dari Taiping ke Butterworth-Padang Besar," katanya.

Sumber: Bernama | 27 Feb. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan