Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 10 Februari 2016

Pengguna LPT2 gesa pihak berwajib segerakan pembinaan stesen minyak

KEMAMAN: Pengguna Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) meminta pihak kerajaan ataupun pihak berwajib menyegerakan pembinaan stesen minyak di lebuh raya berkenaan bagi kemudahan pengguna.

Seorang pengguna yang kehabisan minyak di persimpangan Paka, Ahmad Naufal Amir, 32, dari Kota Baharu, Kelantan berkata beliau yang kali pertama menggunakan lebuh raya berkenaan tidak tahu tiada stesen minyak di LPT tersebut memandangkan tiada papan tanda yang dipasang.

"Saya dari Kuala Lumpur nak balik kampung dan memang tak tahu, tak ada stesen minyak di LPT2 ni, saya ingatkan di hentian rehat dan rawat (R&R) LPT2 ada stesen minyak...jadi saya teruskan perjalanan, tapi bila masuk LPT2, lepas satu R&R ke satu R&R, memang tak ada stesen minyak.

"Saya agak cemas pada mulanya sebab kali pertama guna LPT2 ni, mujurlah ada peronda LPT yang tolong saya," katanya ketika ditemui Bernama di sini Isnin.

Amalina Zakaria, 27, dari Tepoh, Kuala Nerus berkata dia yang sering kali menggunakan LPT2 untuk ke ibu negara akan sentiasa memastikan tangki minyak keretanya penuh sebelum memasuki lebuh raya berkenaan.

"Saya memang kerap guna LPT2 ni, kalau nak naik lebuh raya, saya memang akan isi minyak penuh dahulu sebab LPT2 ni sepanjang 184 kilometer tetapi stesen minyak hanya ada di R&R Gambang di LPT1.

"Kalau tak isi minyak penuh, memang terkandas la...masa awal-awal LPT2 ni dibuka, saya pernah kehabisan minyak, mujurlah sempat keluar di susur Kemasik," kata Amalina.

Beliau berkata kerajaan negeri dan pihak Lembaga Lebuhraya Malaysia haruslah memikirkan jalan terbaik bagi kemudahan pengguna lebuh raya berkenaan dan selain itu pihak berkuasa harus memasang papan tanda memaklumkan kepada pengguna tiada stesen minyak di lebuh raya tersebut.

Sementara itu, tinjauan Bernama di sekitar LPT2 mendapati lebuh raya berkenaan sesak di beberapa persimpangan terutamanya Persimpangan Gemuroh sejak dua hari lalu apabila warga kota mengambil kesempatan pulang ke kampung sempena cuti persekolahan Tahun Baru Cina.

Tinjauan di laluan lama Jalan Jerangau-Jabor juga mendapati jalan berkenaan kembali menjadi pilihan kebanyakan pengguna berikutan fasiliti di LPT2 yang masih belum lengkap.

Mohd Fahmi Sideq, 50, berkata beliau memilih menggunakan laluan lama tersebut untuk perjalanan yang lebih selesa pulang ke kampung halamannya di Tanah Merah, Kelantan.

"Kalau lalu LPT2, dekat hentian masih belum ada kedai makan yang dibuka dan saya balik kampung ni dengan anak-anak, bila mereka lapar, mesti nak kena cari kedai makan, jadi saya pilih untuk guna laluan lama ni.

Sumber: Bernama | 8 Feb. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan