Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 5 Februari 2016

Kerajaan sedia tapak pasar tani Dataran KADA, beri peluang petani pasarkan hasil

PASIR PUTEH: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) meluluskan tapak pasar tani di dataran Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA) Selising di sini, untuk memberi peluang kepada penduduk tempatan memasarkan hasil pertanian mereka secara terus kepada pengguna.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Selising Zulkifli Ali berkata sehingga kini, sebanyak 30 petani mendaftar untuk menyertai pasar tani berkenaan yang akan dibuka pada 11 Feb.

"Sasaran jangka panjang akan memberi peluang kepada 100 penduduk tempatan untuk memasarkan sendiri hasil pertanian mereka dengan harga lebih murah dan segar tanpa melalui orang tengah," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Selising di sini, hari ini.

Beliau berkata, kawasan tapak berkenaan bersesuaian kerana terletak berdekatan Kampung Berangan, Banggol Pak Esah, Bukit Merbau dan penduduk pekan Selising yang mempunyai bilangan penduduk lebih 5,000 orang, serta berdekatan Kem Desa Pahlawan, Kok Lanas.

"Projek itu dapat memacu ekonomi penduduk yang berpendapatan rendah dan sebagai hab pelancongan berteraskan bahan hasil pertanian," katanya menambah peruntukan sebanyak RM6,800 telah dipohon bagi menyediakan kemudahan seperti payung dan meja kepada bagi memudahkan peserta menjalankan perniagaan.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) Kelantan, Azhar Jamaluddin berkata, hasil pertanian seperti sayur, ikan air tawar dan bahan mentah dijangka 10 peratus lebih murah berbanding di pasar lain.

Sumber: Bernama | 5 Feb. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan