Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 14 Disember 2017

Jabatan Perhutanan Kelantan pandang serius kewujudan kilang papan haram

TANAH MERAH:  Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan mengesan antara 50 dan 60 kilang papan di negeri ini yang beroperasi secara haram setakat ini.

Pengarahnya Datuk Zahari Ibrahim berkata kewujudan kilang-kilang itu telah mendorong kepada kegiatan pembalakan haram di negeri ini.

Pembalakan secara haram terus berlaku kerana balak yang ditebang itu dibeli oleh kilang-kilang terbabit untuk diproses, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Sambutan Hari Hutan Antarabangsa Peringkat Negeri Kelantan 2017 di Dewan Jubli Perak Majlis Daerah Tanah Merah di sini, hari ini.

Zahari berkata kewujudan kilang haram itu juga disebabkan oleh sikap pemilik tanah persendirian yang turut menjual kayu-kayan yang terdapat dalam tanah mereka kepada kilang terbabit.

"Dengan cara itu mereka boleh mendapat pendapat sampingan secara mudah tanpa mengikut peraturan yang digariskan oleh pihak berkuasa, "katanya.

"Kilang berskala kecil itu dibina di belakang rumah dan membeli kayu daripada orang kampung serta pembalak haram dan kebanyakannya terdapat di jajahan Kuala Krai dan Gua Musang," katanya.

Beliau berkata sehingga kini antara 20 dan 30 kilang haram sudah dikenakan tindakan seperti sitaan dan rampasan oleh pihaknya.

Katanya pihaknya juga melaksanakan program pemutihan bagi memastikan hanya kilang yang beroperasi secara sah sahaja dibenarkan di negeri ini.

"Kita menggalakkan industri-industri kayu ini ditempatkan dalam satu zon yang sesuai supaya mereka dapat beroperasi dengan baik, " katanya.

Sumber: Bernama | 14 Disember 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan