Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 24 Julai 2018

Masalah bekalan air, kebersihan antara fokus sidang DUN

KOTA BHARU: Isu bekalan air dan kebersihan antara fokus utama akan dibahaskan oleh Kerajaan Negeri pada persidangan Penggal Pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan ke-14.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata Kerajaan Negeri kini menunggu tindakan selanjutnya daripada Kerajaan Persekutuan berhubung Penstrukturan Semula Industri Perkhidmatan Bekalan Air Negeri Kelantan selepas ia dimuktamadkan pada 2016.

"Cuma kerana dekat sangat (baharu lepas) dengan pilihan raya jadi mungkin pelaksanaan itu memerlukan sedikit masa dan kerajaan yang baharu ini mungkin dia pun kena 'study' dulu (apa yang berlaku di bawah pentadbiran kerajaan lama)," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Istiadat Pembukaan Penggal Pertama DUN Kelantan ke-14 tahun 2018 di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.

Mengulas mengenai isu kebersihan pula, Mohd Amar berkata kerajaan negeri akan mengenakan kompaun terhadap mana-mana individu yang ditangkap membuang sampah sesuka hati.

"Undang-undang berkaitan pembuangan sampah ini dah ada dalam Undang-Undang Kecil Majlis Perbandaran tapi kita tak pernah kuatkuasakannya.

"Kita bukan nak ambil duit daripada mereka tapi nak menanam kesedaran kepada mereka mengenai kebersihan. Orang Kelantan bukan pengotor cuma dia tak cakna dengan keadaan sekeliling dia. Kalau ke rumah mereka bersih sahaja tapi di luar rumah dia jadi tak kisah (dengan kebersihan)," katanya.

Sumber: Bernama | 23 Julai 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan