Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 25 Julai 2018

Hala tuju baharu RMK11 dibentang di Parlimen Oktober ini

KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang merangka hala tuju baharu Rancangan Malaysia ke-11 (RMK11) yang akan dibentangkan di Parlimen pada Oktober ini.

Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata hala tuju baharu pelan pembangunan itu akan mengandungi pelaksanaan dasar baharu serta dasar sedia ada yang ditambah baik berpandukan keperluan ekonomi semasa.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis terhadap soalan Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz (BN-Tanah Merah) yang ingin tahu bentuk program yang akan dilaksanakan bagi meningkatkan taraf hidup orang Melayu seperti mana yang dinyatakan Perdana Menteri sebelum ini.

Mohamed Azmin berkata dasar dan program untuk mengangkat martabat dan memperkukuhkan tahap sosioekonomi orang Melayu dan bumiputera akan diteruskan demi memberdayakan kumpulan sasar ini.

"Namun sebagai kerajaan yang peduli rakyat, pengagihan ekonomi mesti dilakukan secara adil kepada semua rakyat mengikut keperluan masing-masing dalam memelihara hak mereka yang dijamin oleh perlembagaan.

"Dalam langkah kerajaan untuk meneliti semula dasar-dasar utama negara termasuklah Dasar Ekonomi Baharu dan Model Ekonomi Baharu, pembangunan sosioekonomi orang Melayu dan Bumiputera akan tetap menjadi agenda kerajaan," katanya.

Dalam hal ini, Mohamed Azmin menjelaskan pelbagai dasar baharu dan sedia ada sedang dikaji dan akan ditambahbaik berpandukan kepada keperluan semasa dan cabaran ekonomi dunia serta mengambil kira janji-janji di dalam Manifesto Pakatan Harapan.

Beliau berkata ia bagi memastikan pelaksanaan agenda pembangunan sosioekonomi orang Melayu dan bumiputera yang lebih mampan dan lestari dapat diwujudkan sekali gus meningkat keupayaan skala ekonomi orang Melayu dan Bumiputera untuk lebih berdaya saing.

"Kerajaan juga komited untuk meneruskan usaha peningkatan taraf sosio ekonomi rakyat Malaysia yang lain", katanya.

RMK11 merupakan rancangan pembangunan lima tahun (2016-2020) terakhir ke arah merealisasikan matlamat Wawasan 2020.

Sumber: Bernama | 24 Julai 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan