Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 17 Julai 2018

Penjara Pengkalan Chepa antara paling sesak di Malaysia

Pengarah Penjara Kelantan, TKP Hamzani Che Ibrahim (tengah) menyaksikan proses tandatangan dokumen serah terima tugas antara bekas Pengarah Penjara Pengkalan Chepa, PKK Kamarul Alam Taib (kiri) dan Pengarah baharu, PKP Mat Yaacob (kanan) di Majlis Serah Terima Tugas Pengarah Penjara Pengkalan Chepa di Kota Bharu hari ini.
KOTA BHARU: Penjara Pengkalan Chepa menjadi antara penjara paling sesak dalam negara dengan jumlah banduan seramai 2,998 orang iaitu sekali ganda melebihi kapasiti sebenar.

Pengarah Penjara Kelantan, Hamzani Che Ibrahim berkata, penjara tersebut yang dibina pada tahun 1951 sebenarnya hanya boleh memuatkan sebanyak 1,500 banduan sahaja.

Beliau berkata, pihaknya berusaha meningkatkan tahap keselamatan penjara berkenaan dan telah memohon pembinaan pagar antipanjat yang dilengkapi dengan sistem kamera litar tertutup (CCTV).

“Penjara ini adalah antara beberapa buah penjara dalam negara yang mengalami lebihan kapasiti tetapi saya rasa kadar lebihan kita, iaitu 100 peratus adalah yang tertinggi sekali.

“Setakat ini kita hanya ada kemudahan pagar antipanjat untuk bahagian blok wanita sahaja, kita mempunyai sebanyak 200 banduan wanita, manakala baki yang ramai adalah lelaki,” katanya selepas Majlis Serah Terima Tugas Pengarah Penjara Pengkalan Chepa di sini hari ini.

Terdahulu beliau menyaksikan upacara menandatangani dokumen serah terima tugas antara bekas Pengarah Penjara Pengkalan Chepa, Kamarul Alam Talib dengan Pengarah baharu, Mat Yaacob.

Mat, 52, yang sebelum ini bertugas sebagai Pengarah Pusat Koreksional Dungun, Terengganu menggantikan tempat Kamarul Alam, 54 yang akan berpindah ke ibu pejabat Jabatan Penjata Malaysia.

Sementara itu, Hamzani berkata, antara usaha yang dijalankan untuk mengurangkan masalah kesesakan banduan adalah melalui sistem parol dan pusat kehadiran wajib.

“Seramai 100 banduan menjalani sistem parol di mana mereka boleh tinggal di luar bersama keluarga malah kita juga bekerjasama dengan Felda Chiku 7, Gua Musang yang memberi peluang banduan parol bekerja di ladang sawit dengan jumlah penyertaan pada masa ini 12 orang.

“Sejak November 2017 seramai 45 banduan parol telah berpeluang bekerja di sana,” katanya. 

Sumber: Utusan Online | 16 Julai 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan