Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 19 Julai 2018

Jabatan Perhutanan Kelantan perluaskan konsep Hutan Bandar

JELI: Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan akan memperluaskan konsep Hutan Bandar di negeri itu bagi menjaga kelestarian bandar menjelang tahun 2020.

Pengarahnya Datuk Zahari Ibrahim berkata inisiatif tersebut mempunyai nilai tinggi kepada arus pembangunan sesebuah bandar untuk manfaat masyarakat terhadap suasana alam semulajadi.

"Walaupun sesebuah bandar itu sedang dan telah mengalami pembangunan, namun kita lihat konsep tersebut amat penting kepada masyarakat untuk menikmati alam semula jadi walaupun hidup dalam suasana arus pembangunan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Sambutan Hari Hutan Antarabangsa Peringkat Negeri Kelantan di sini, hari ini. 

Pemangku Raja Kelantan Tengku Dr Muhammad Faiz Petra berkenan berangkat merasmikan majlis tersebut. Turut hadir Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob.

Zahari berkata sehingga kini konsep hutan itu telah diwujudkan di Bandar Kota Bharu, Pasir Mas dan Bachok.

"Di bandar terbabit ia lebih kepada kosep taman dan hutan persisiran sungai namun di bandar Jeli ini kita lebih kepada hutan semula jadi yang mana tumbuhan hijau yang ada di hutan akan dibawa untuk ditanam di kawasan bandar. 

"Projek hutan bandar itu akan dirancangkan secara sistematik agar inisiatif tersebut memberikan lebih banyak manfaat kepada masyarakat," katanya. 

Katanya pokok-pokok hutan yang ditanam di kawasan bandar adalah untuk membantu mengurangkan kesan 'pulau panas' di kawasan bandar akibat arus pembangunan.

"Ia dijangka memberikan tarikan pelacongan baharu kepada sesebuah bandar sekali gus dapat menjana pembangunan ekonomi masyarakat setempat," katanya. 

Sumber: Bernama | 19 Julai 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan