Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 31 Julai 2018

Jabatan Perikanan Kelantan labuhkan tukun tiruan di Kuala Tak Bai

TUMPAT: Jabatan Perikanan Kelantan melabuhkan sebanyak 15 tukun tiruan bernilai RM300,000 berhampiran Kuala Tak Bai di sini, bertujuan meningkatkan produktiviti biologi dan sumber perikanan di kawasan pesisiran pantai.

Pengarahnya, Anuar Salam Sulaiman berkata tukun tiruan itu dikenali sebagai Tukun Tiruan Rekreasi atau tukun tiruan kuboid dasar lembut penghalang pukat tunda yang ditempatkan di kawasan lima batu nautika dari pantai Pengkalan Kubor di sini.

"Selain Tumpat, pihak jabatan ini turut melabuhkan tukun tiruan di kawasan Kuala Kemasin dan Pantai Irama, Bachok serta Kuala Besar dan Kuala Sabak di Kota Bharu," katanya kepada pemberita selepas Program Melabuhkan Tukun Tiruan Rekreasi berhampiran Kuala Tak Bai di sini, hari ini.

Anuar Salam berkata tukun tiruan yang dilabuhkan di perairan Kelantan adalah jenis konservasi untuk pemuliharaan dan bukan tangkapan ikan, dan tukun jenis rekreasi untuk tangkapan ikan secara memancing.

Tukun tiruan itu bertujuan mewujudkan satu ekosistem yang berfungsi sebagai satu santuari pembiakan bagi hidupan marin selain memulih dan melindungi habitat marin yang musnah akibat aktiviti perikanan dan bencana alam, katanya.

Beliau berkata tukun tiruan itu juga bertindak sebagai benteng penahan ombak bagi mengawal hakisan pantai, mengawal aktiviti pukat tunda di pesisir pantai serta sesuai untuk diwujudkan kawasan agro tourism untuk selaman skuba.

"Untuk mengelakkan hidupan laut pupus, Jabatan Perikanan Kelantan mengambil inisiatif membangunkan tukun tiruan yang dilihat mampu menarik perhatian ikan dan mempercepatkan proses pertumbuhan plankton," katanya.

Beliau berkata pemasangan tukun tiruan itu juga dapat membendung pencerobohan nelayan bot pukat tunda di kawasan persisir pantai.

Dalam perkembangan sama, Anuar Salam berkata kerajaan negeri Kelantan juga turut memberikan peruntukan sebanyak RM200,000 bagi Program Unjam Gergasi yang akan dilaksanakan tidak lama lagi.

Katanya lokasi pemasangan unjam gergasi itu akan ditentukan oleh kumpulan nelayan sendiri yang lebih arif mengenai sesuatu kawasan tangkapan ikan.

Sumber: Bernama | 30 Julai 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan