Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 15 April 2016

RMK11: Projek pembinaan Hospital Bachok bermula Mei ini

KUALA LUMPUR: Projek pembinaan  sebuah hospital daerah di Kampung Bator, Jelawat, Bachok, Kelantan akan bermula pada bulan Mei ini.

Menurut Timbalan Menteri Kesihatan, Dato' Seri Dr. Hilmi Hj. Yahya, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dijangka dapat mengeluarkan surat setuju terima dalam bulan April ini selepas tawaran tender bagi pembinaan Hospital Bachok (HB) ditutup pada 21 Januari lalu. 

Kontraktor yang terpilih dijangka akan mula memasuki tapak pembinaan pada bulan Mei ini. Beliau menjawab soalan yang dikemukan Ahli Parlimen Bachok, Ahmad Marzuk Shaary di Dewan Rakyat pada 23 Mac 2016. 

Projek pembinaan hospital tanpa pakar dengan 76 katil ini melibatkan kos kira-kira RM141 juta dan dijangka dapat disiapkan dalam tempoh 36 bulan, iaitu pada Mei 2019. 

HB merupakan salah satu projek yang sebenarnya tersenarai di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9: 2006 - 2010) tetapi dalam tempoh rancangan Malaysia tersebut ia hanya melibatkan proses pengambilan balik tanah. Namun, projek ini disenaraikan semula untuk dilaksanakan di bawah Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11: 2016 - 2020). 

Bachok merupakan satu-satunya jajahan utama di Kelantan yang masih belum dilengkapi dengan kemudahan hospital daerah. 

Sumber: KBBRI | www.kbbri.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan