Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 28 Ogos 2018

Pengayuh beca kudung tangan bersemangat raikan Hari Kebangsaan

KOTA BHARU: Meskipun hanya mempunyai sebelah tangan namun kecacatan diri langsung tidak menghalang seorang pengayuh beca dari Kampung Perol di sini, menyambut kehadiran sambutan Bulan Kebangsaan bersama rakan-rakannya.

Abdul Rahman Konok, 77, yang kudung tangan kanannya akibat barah sejak remaja tidak ketinggalan menghiasi becanya dengan Jalur Gemilang bagi memeriahkan sambutan Hari Kebangsaan, Jumaat ini.

Abdul Rahman berkata beliau akan berkumpul bersama beberapa rakannya yang juga pengayuh beca pada hari berkenaan bagi menyambut Hari Kebangsaan.

“Walaupun bilangan kami tidak ramai dan rata-ratanya sudah berusia namun kami tetap bersemangat untuk menyambut Hari Kemerdekaan negara.

"Biasanya kami akan berkumpul di perkarangan Stadium Sultan Muhammad IV dan beberapa lokasi lain sekitar Kota Bharu pada hari berkenaan,” katanya ketika ditemui Bernama berhampiran Pasar Besar Siti Khadijah di sini, hari ini.

Ketika ditemui, Abdul Rahman bersama dua rakan karibnya, Zainal Abidin Busu, 75, dan Dollah Manaf, 65, sedang menghiasi beca dengan Jalur Gemilang.

Ketika ditanya mengenai kehidupannya, Abdul Rahman berkata kekurangan diri tidak menjadi penghalang kepadanya untuk mencari rezeki bagi menyara keluarga.

Beliau berkata walaupun industri berkenaan semakin malap ketika ini kerana persaingan daripada pengangkutan awam lain namun ia bukan menjadi penyebab kepadanya untuk tidak berusaha.

“Setiap hari, saya akan mengayuh beca sejauh kira-kira 25 kilometer pergi dan balik dari rumah di Kampung Perok ke Kota Bharu untuk mencari rezeki.

“Dahulu, pendapatan sebagai pengayuh beca boleh dikatakan agak lumayan kerana penumpang ramai namun kini saya beralih untuk mengangkut barangan sahaja,” katanya.

Katanya setiap hari beliau akan keluar rumah pada pukul 10.30 pagi dan hanya pulang ke rumah pada pukul 6 petang.

Sumber: Bernama |27 Ogos 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan