Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 23 Mei 2014

Akta berkaitan penyalahgunaan dadah akan ditambah baik - Wan Junaidi

GEORGE TOWN: Malaysia bakal mempunyai undang-undang yang lebih ketat berkaitan penyalahgunaan dadah dalam usaha negara memerangi jenayah itu dari peringkat akar umbi hingga kepada penjual, pengimport dan pengeksport.

Ini berikutan usaha Kementerian Dalam Negeri untuk menambah baik Akta Dadah Berbahaya (Langkah-langkah Pencegahan Khas) 1985, Akta Dadah Berbahaya 1952 dan mewujudkan peruntukan undang-undang khusus berkaitan daun ketum.

"Usul penambahbaikan akta-akta itu diharap dapat dibentang di Parlimen sebelum 15 Jun 2015," kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar pada sidang akhbar selepas mesyuarat Jawatankuasa Memerangi Dadah Peringkat Pulau Pinang, di sini Khamis.

Beliau berkata bagi menjayakan usaha itu, kementerian akan membuat kajian dan perbincangan secara menyeluruh dengan wakil badan-badan bukan kerajaan (NGO), dan pihak-pihak berkaitan.

"Setakat ini saya telah berjumpa 30 NGO dan mereka memberi maklum balas yang cukup baik.

"Strategi kami ialah mahu hapuskan penyakit dadah ini...biar semua dikenakan tindakan mahkamah. Sebab itu kita perlu tambah baik undang-undang sedia ada demi kepentingan semua pihak," katanya.

Wan Junaidi berkata 49.6 peratus daripada individu yang menjalani hukuman di penjara sekarang ini adalah mereka yang terlibat dalam kesalahan berkaitan dadah.

Beliau berkata sehingga 8 Mei lepas, sebanyak 4,473 orang sedang menjalani rawatan di Pusat Rawatan dan Pemulihan (CCRC) manakala lebih 1,600 orang menjalani rawatan pemulihan secara sukarela di Klinik Rawatan dan Pemulihan 1Malaysia di seluruh negara.

Sementara itu, ditanya mengenai gerakan militan di negara ini, Wan Junaidi berkata beberapa anggota militan dan pengganas luar negara yang ditahan di Malaysia baru-baru ini didapati cuba menyebarkan idealogi dan dakyah jihad untuk Islam dalam usaha merekrut lebih banyak anggota.

Beliau berkata hasil siasatan pihak berkuasa mendapati mereka pada mulanya datang ke Malaysia untuk bersembunyi kerana terlibat dengan badan-badan pengganas di negara masing-masing sebelum bertindak menyebarkan dakyah dan ideologi mereka.

"Berdasarkan beberapa tangkapan baru-baru ini, mereka memang menganggotai beberapa badan penganas di negara masing-masing dan nama mereka berada dalam senarai dikehendaki polis antarabangsa (Interpol) kerana pembabitan dalam kegiatan pengganas...sebab itu lari ke Malaysia," katanya.

Sumber: Bernama | 22 Mei 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan