Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 23 Februari 2015

Utamakan aspek keselamatan ketika di pantai - bomba

BACHOK: Pengunjung dinasihati supaya senantiasa menitikberatkan aspek keselamatan ketika melakukan aktiviti air di Pantai Irama di sini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kelantan Azmi Osman berkata pada tahun ini sahaja, empat kes mati lemas di pantai berkenaan dilaporkan berlaku.

"Kawasan ini ialah kawasan pelancongan bagi masyarakat di Kelantan dan pengunjung perlu peka dengan aspek keselamatan kerana ia bukan kawasan yang selamat untuk mandi.

"Pengunjung juga perlu mendengar arahan pihak berkuasa dan ibu bapa perlu membuat pengawasan (jika ada anak-anak yang mandi) kerana ia boleh mengundang kepada kejadian mati lemas," katanya kepada pemberita di sini hari ini ketika meninjau operasi mencari seorang lelaki yang dikhuatiri lemas selepas dihanyutkan arus pada Khamis lepas.

Beliau berkata masyarakat di sekitar kawasan itu juga perlu memainkan peranan dengan sentiasa memberi nasihat kepada pengunjung yang datang ke pantai berkenaan.

"Orang ramai juga diminta tidak mengambil tindakan sendiri jika melihat sesiapa dalam kesukaran ketika mandi pantai, sebaliknya meminta bantuan agensi berkaitan.

"Ini kerana tanpa (kemahiran) dan peralatan yang lengkap hanya akan mendatangkan musibah kepada diri sendiri, " katanya.

Mengulas operasi mencari yang masuk hari kelima hari ini, Azmi berkata pihaknya akan memperluaskan gerakan sehingga ke Pantai Cahaya Bulan dan Pantai Sabak di Kota Baharu.

Dalam kejadian 9 pagi itu, Mohd Firdaus Mat Adam, 24, dan adiknya, Mohd Faiz, 19, dilaporkan hilang dibawa arus manakala rakan mereka Raja Amir Hamzah, 11, berjaya diselamatkan orang ramai.

Mayat Mohd Faiz ditemukan kira-kira 10 meter dari tempat mangsa dilaporkan lemas oleh anggota Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) kira-kira dua jam kemudian.

Sumber: BERNAMA | 23 Februari 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan