Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 16 Mei 2014

Lapangan Terbang Melaka bukan bertaraf antarabangsa

SELARAS dengan namanya yang cukup gah Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) seakan-akan mati ditelan arus masa dan lapangan terbang ini tidak setaraf dengan namanya yang ada diselitkan perkataan 'Antarabangsa'

Hal ini berkemungkinan berpunca kurang sambutan mahupun kurang kejayaan promosi LTAM menembusi tanah air berkemungkinan juga tiada inisiatif yang diambil oleh pihak tertentu dalam memastikan LTAM sentiasa berada pada status lapangan terbang yang aktif seperti di beberapa negeri yang lain. 

Jika kita nilai pada hari ini, Melaka tidak kurang hebatnya seperti negeri-negeri lain, malahan lokasi yang strategik serta destinasi pelancongan yang pelbagai menjadi punca negeri ini menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negara. 

Rata-rata pelancong yang datang ke Melaka turut memuji aspek asas iaitu mengenai keindahan, kebersihan dan pelbagai tempat tumpuan pelancong menjadikan nama Melaka mahsyur dan dikenali ramai.

Pada sekitar 2002, berita baik diterima oleh hampir keseluruhan rakyat negeri itu berhubung perancangan kerajaan negeri menaik taraf Lapangan Terbang Batu Berendam ke taraf antarabangsa.

Rakyat Melaka amat berbesar hati dan menyambut baik cadangan kerajaan negeri berhubung kerja menaik taraf lapangan terbang itu. 

Beberapa tahun kemudian, kerja-kerja menaik taraf lapangan terbang dilaksanakan dan projek tersebut siap sepenuhnya pada 2011.
 
Semasa pelancaran LTAM yang disempurnakan oleh bekas Ketua Menteri Melaka pada masa itu, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, beliau bagi pihak kerajaan negeri telah menjemput ramai kalangan pengamal media tempatan dan luar negara.

Itu adalah merupakan gambaran semasa LTAM baharu sahaja selesai dinaik taraf, tetapi pada hari ini apa dilihat adalah sesuatu figura yang begitu berbeza dan nama LTAM tidaklah gah seperti namanya

Untuk makluman, saya juga pernah sengaja berkunjung ke LTAM beberapa kali pada 2012 dan pertengahan tahun 2013 untuk melihat akan suasana lapangan terbang yang dikatakan bertaraf antarabangsa

Pada kunjungan pertama, saya dapat melihat keadaan di dalam bangunan terminal utama yang begitu lengang walaupun pada masa itu terdapat penerbangan antara Melaka ke Pekanbaru dan juga Riau, Indonesia.

Sudah difahami, ia sudah tentu tidak semeriah dan sesibuk lapangan terbang lain yang saya pernah kunjungi seperti di Langkawi, Kuching, Kota Kinabalu dan Kuala Terengganu kerana jumlah perlepasan dan ketibaan yang kerap oleh pesawat komersial yang beroperasi di situ. 

Gambaran suasana agak sibuk dan sentiasa dipenuhi orang ramai adalah berbeza manakala kemudahan fasiliti lapangan terbang mereka adalah jauh lebih baik di LTAM yang tidak seperti kemudahan yang ada pada lapangan terbang bertaraf antarabangsa di negeri lain. 

Pada kunjungan saya kali kedua, terdapat penerbangan Melaka Airways. Mana tidaknya selepas pelepasan penerbangan itu suasana dalam terminal utama menjadi senyap sunyi. Keadaan beberapa premis perniagaan di terminalnya tidak meriah. 

INSAN MAHU PERUBAHAN
Melaka

Sumber: Utusan Malaysia | Forum | 4 Februari 2014

Ulasan penulis: Pengendali Lapangan Terbang Melaka (LTM), iaitu Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) hanya mengiktiraf lapangan terbang ini sebagai lapangan terbang domestik dan bukannya lapangan terbang antarabangsa. Nama sahaja yang gah tidak cukup untuk menarik syarikat penerbangan tempatan seperti Firefly Airlines, Malaysia Airlines, AirAsia, dan Malindo Air untuk beroperasi dari LTM. Sebenarnya ramai rakyat Melaka yang mengambil penerbangan terus dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Dalam perkara ini, LTM boleh dijadikan sebagai pangkalan tentera udara, manakala warga Melaka boleh menggunakan KLIA sebagai pintu keluar masuk utama ke Melaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan