Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 15 Mei 2014

1.2 juta pelancong melawat Kelantan pada suku pertama 2014

KOTA BHARU:  Kelantan mencatatkan jumlah kedatangan pelancong kira-kira 1.2 juta orang dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini iaitu dari Januari hingga Mac.

Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan negeri, Datuk Md. Anizam Abdul Rahman berkata, kerajaan negeri yakin sasaran untuk menerima enam juta pelancong pada tahun ini dapat dicapai berdasarkan pelbagai kemudahan dan prasarana yang terdapat di negeri ini.

“Berdasarkan beberapa kemudahan yang ada termasuklah kaedah perhubungan yang semakin pesat membangun sekarang ini akan memberi kemudahan kepada pelancong datang ke negeri ini selain, kemudahan tempat tinggal yang sempurna dan menarik untuk penginapan.

“Kita juga turut mendapat sokongan daripada kementerian pelancongan dalam pelbagai aspek, dan sokongan itu sudah semestinya akan membantu melonjakkan lagi pembangunan sektor pelancongan di negeri ini khususnya," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Tambahnya, jumlah kedatangan pelancong dijangka meningkat pada musim cuti sekolah dan cuti umum di samping dengan usaha promosi yang sedang giat dijalankan secara berterusan.

Beliau berkata, sektor pelancongan di negeri ini menerusi pakej ekopelancongan tetap akan menjadi tarikan kepada pelancong dari dalam dan luar negara.

“Insya-Allah, kita akan berusaha menambah beberapa prasarana dengan menaik taraf kemudahan yang ada bagi memberi lebih keselesaan kepada pelancong," katanya.

Jelasnya, pelbagai aktiviti dirancang termasuk memperkenalkan konsep ekopelancongan membabitkan kawasan selatan Kelantan bermula dari Kuala Krai hingga Lojing di Gua Musang bagi menarik lebih ramai pelancong.

“Kawasan ini mempunyai keunikannya yang tersendiri dari segi budaya, alam semula jadi dan sebagainya dan ia sememangnya amat berpotensi untuk dijadikan produk pelancongan bertaraf antarabangsa.

“Untuk itu kita akan tumpukan kepada makanan, budaya dan kehidupan serta alam semula jadi dalam mempromosi produk pelancongan kepada umum kerana negeri Kelantan juga turut mempunyai keunikan yang tersendiri dalam perkara ini yang mungkin tidak terdapat di negeri lain," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Edisi Timur | 12 Mei 2014 | Terbitan 13 Mei 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan