Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 24 Mei 2014

Kedah tarik RM4 bilion pelaburan dalam pembuatan antara Januari - Mac 2014: MB

TOKYO: Kedah menerima RM4 bilion pelaburan dalam sektor pembuatan antara Januari dan Mac 2014, kata Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

"Pada 2013, kerajaan negeri menarik pelaburan dalam sektor pembuatan bernilai lebih RM2.5 juta. Angka ini adalah lima kali ganda daripada jumlah pelaburan pada 2012," kata Mukhriz dalam ucapannya pada seminar mengenai pelaburan dan peluang perdagangan di Kedah di sini Jumaat.

Ucapan beliau dibacakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Industri dan Pelaburan Negeri Datuk Dr Ku Abd Rahman Ku Ismail.

Mukhriz berkata peningkatan besar ini adalah hasil daripada persekitaran pelaburan yang bertambah baik melalui pelbagai inisiatif, dan penekanan baharu terhadap nilai-nilai inovatif yang memberi manfaat kepada pelabur dan negeri.

"Sebuah lagi lapangan terbang antarabangsa dan pembangunan pelabuhan bertaraf dunia juga dirancang di Kedah ketika kami terus meningkatkan kandungan infrastruktur di negeri ini bagi memenuhi keperluan pelabur," katanya.

Pada sidang media kemudiannya, Ku Abd Rahman berkata lapangan terbang baharu itu yang masih di peringkat perancangan, akan dibangunkan tidak jauh dari Sungai Petani atau Kulim.

Sementara itu, dalam pembentangan pada seminar itu, beliau berkata Taman Sains dan Teknologi baharu akan dibangunkan di Bukit Kayu Hitam untuk melengkapkan Taman Teknologi Tinggi Kulim sedia ada.

"Dengan keluasan 1,933 ekar (kira-kira 782 hektar), komponen yang dicadangkan di taman itu terdiri daripada Teknopolis Bandar Sains, Teknologi Awan dan Robotik Moden," katanya.

Seminar anjuran Pusat Pelaburan Kedah (anak syarikat Menteri Besar Inc), turut dihadiri bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Duta Besar Malaysia ke Jepun Datuk Mohd Som Shahabuddin, Pengarah Unit Unit Perancang Ekonomi Kedah Datuk Abu Bakar Said dan Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) Datuk Redza Abdul Rafiq.

Bercakap kepada pemberita di luar acara seminar itu, Redza menyambut baik inisiatif itu dengan berkata NCIA akan terus menyokong usaha yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri dalam menarik pelabur.

Sumber: Bernama | 23 Mei 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan