Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 27 Mei 2014

Kegiatan gores dan menang: 13 individu ditahan di Kota Bharu

Azham (kanan) bersama pegawainya menunjukkan kad yang digunakan individu yang menjalankan kegiatan gores dan menang.
KOTA BHARU: Polis memandang serius kegiatan gores menang di negeri ini  yang masih licik menjalankan kegiatan berkenaan dengan menawarkan sejumlah hadiah menarik kepada pelanggan dengan bayaran tertentu.

Kegiatan terbaharu kumpulan terbabit yang bergerak dalam kumpulan dan didalangi syarikat yang beroperasi di bandar ini berjaya dikesan polis, apabila 13 individu yang dipercayai digunakan syarikat terbabit untuk memancing orang ramai ditahan dalam beberapa siri operasi tahun ini.

Dalam satu operasi petang kelmarin, seramai lapan individu berusia antara 20 hingga 30 tahun yang menjalankan kegiatan itu di sebuah pasar raya di sini ditahan dan direman selama tiga hari bermula semalam. Manakala lima lagi ditahan pada operasi yang dijalankan bulan lalu.

Menurut Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman, syarikat ini beroperasi di Jalan Long Yunus, dengan modus operandi menghampiri pelanggan di sebuah pusat membeli-belah terkemuka di Lembah Sirih dan bergerak secara berkumpulan.

Masih ramai yang tidak membuat laporan, namun yang tampil membuat laporan adalah pihak yang merasa mereka tertipu dan melibatkan jumlah wang yang banyak sehingga mencecah RM10,000.

“Mereka akan menawarkan satu kad kepada pelanggan untuk digores dan apabila digores mangsa akan diberitahu memenangi satu hadiah misteri dan perlu ke pejabat mereka untuk menuntut. Apabila tiba di pejabat, mangsa akan diminta untuk membayar sejumlah wang bagi menebus hadiah terbabit,” katanya dalam satu sidang media di sini semalam.

Azham berkata, akibat rasa tertipu apabila mendapati barangan yang mereka dapat itu tidak setanding dengan nilai yang dibayar menyebabkan mereka naik berang dan menuntut ganti rugi.

Mengikut siasatan, mereka dijanjikan hadiah yang bernilai puluhan ribu ringgit bagaimanapun hanya memperoleh hadiah yang tidak setanding nilainya.

"Apabila pelanggan datang semula ke pejabat syarikat terbabit, mereka diugut untuk dicederakan oleh samseng yang diupah oleh syarikat terbabit, maka akhirnya mereka terpaksa mendiamkan diri tanpa dapat membuat apa-apa apabila diancam.

“Saya menasihatkan orang ramai supaya tidak terperdaya dengan aktiviti seperti ini dan bertindak lebih waras sebelum mengeluarkan sebarang bayaran dan mencecah ribuan ringgit.

Setakat ini empat kertas siasatan telah dibuka dan kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan (KK) kerana menipu dan juga di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan bagi ugutan jenayah,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 27 Mei 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan