Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 5 Julai 2014

'Colek', hidangan istimewa di Kelantan selepas solat Tarawih

KOTA BHARU: Sepanjang bulan puasa, ada satu juadah istimewa yang ditunggu-tunggu rakyat Kelantan iaitu sejenis rojak atau biasa disebut penduduknya sebagai 'colek'.

Istimewa colek itu kerana ramuannya terdiri daripada ayam goreng, peparu, perut lembu, udang, sotong, cucur dan sosej yang dicelup dengan tepung sebelum digoreng dan dimakan bersama kuah pencicah.

Terdapat juga campuran buah-buahan yang dipotong kecil dan dimakan bersama pencicah yang diperbuat daripada gula melaka dan cili yang disebut oleh masyarakat luar negeri itu sebagai rojak buah.

Seorang peniaga, Noraini Abdul Hamid, 40, berkata gerai coleknya itu menjadi tumpuan orang ramai selepas solat tarawih iaitu antara pukul 10 malam hingga 1 pagi.

"Memandangkan gerai saya ini berada di hadapan masjid, ia memudahkan pengunjung untuk bersantai bersama rakan dan keluarga selepas menunaikan solat tarawih, " katanya kepada Bernama ketika ditemui di gerainya di Jalan Kampung Sireh di sini.

Noraini berkata dia menjalankan perniagaan itu sejak 10 tahun lalu dengan memperoleh pendapatan antara RM700 dan RM1,000 setiap malam hasil jualan pelbagai sosej pada harga RM1 hingga RM5 berdasarkan saiz.

Dibantu oleh suami, Nurmanto Ariffin, 43, dan tiga pekerja, mereka turut menyediakan menu istimewa seperti jus buah-buahan dan mi goreng udang.

Sumber: Bernama | 5 Jul. 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan