Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 10 Julai 2014

Dadah: Remaja antara 89 ditahan di sekitar Jajahan Kota Bharu

Azham turut memberi kaunseling dan menasihatkan individu yang ditahan dalam Ops Tapis, semalam.
KOTA BHARU: Seorang remaja yang baru berusia 16 tahun antara 89 penagih yang ditahan dalam Ops Tapis yang dijalankan sekitar daerah ini di atas pelbagai kesalahan melibatkan dadah.

Operasi yang dijalankan Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu di sini semalam bertumpu kepada kawasan perumahan dan ‘port’ dadah yang dikenal pasti menjadi pusat kegiatan menagih serta memiliki bahan terlarang itu.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, operasi yang bermula sekitar jam 10 malam semalam dan berakhir 10 pagi kelmarin, turut berjaya merampas pelbagai jenis dadah yang dianggarkan bernilai RM11,000.

“Operasi dijalankan dengan kekuatan 90 anggota dan tangkapan dilakukan di beberapa lokasi di sekitar daerah ini. Dalam ops kali ini, kita berjaya rampas 382 pil kuda, 0.4 gram heroin dah 2.0 gram dadah jenis syabu dalam beberapa serbuan dilakukan sempena ops ini,” katanya kepada pemberita di IPD Kota Bharu, semalam.

Beliau berkata, dari 89 orang yang ditahan 86 merupakan lelaki dengan tiga daripadanya adalah wanita yang berusia sekitar 16 hingga 55 tahun.

“Kita akan reman kesemua mereka hari ini (semalam) untuk siasatan lanjut dan perkara ini amat dipandang serius, memandangkan ia amat membimbangkan apabila yang paling muda ditahan adalah berumur 16 tahun dan dia mengaku mengambil pil kuda,” katanya.

Azham berkata, rata-rata mereka yang ditahan adalah di bawah Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya.
“Terdapat empat kes di bawah seksyen 39A(1) ADB 1953 dan 13 kes di bawah Seksyen 12 (2) ADB 1952. Selebihnya kita tahan dan kesan melalui waran tangkap yang telah dikeluarkan dan kita berjaya mengesan individu ini,” katanya.

Beliau berkata, operasi berkenaan akan diteruskan bagi menangani masalah penagihan dan pengedaran dadah serta membendung peningkatan kadar jenayah.

“Kita akan terus jalankan operasi bagi memastikan aktiviti pengedaran dadah dihapuskan," katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 10 Jul. 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan