Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 2 Julai 2014

Jom Jelajah Koperasi perkenal produk pelancongan Kelantan

KOTA BHARU: Jom Jelajah Koperasi Kelantan yang dianjurkan oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia mampu melonjakkan ekonomi sektor pelancongan koperasi di negeri itu.

Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Datuk Nik Ali Mat Yunus berkata, program yang bermula pada 25 hingga 28 Jun itu diadakan untuk mempromosikan produk serta pakej pelancongan yang ditawarkan di negeri itu.

"Kelantan mempunyai potensi, keunikan dan nilai budaya yang mampu melonjakkan sektor tersebut. "Sektor pelancongan koperasi mampu berkembang pesat sekiranya diuruskan secara profesional selain promosi berterusan bagi memperkenalkan produk pelancongan yang ditawarkan.

"Bagi tahun-tahun seterusnya berpandukan visi, misi dan hala tuju kerajaan negeri, kita akan berusaha melaksanakan pelbagai program serta aktiviti seni budaya dalam mempromosikan lagi pelancongan, kesenian dan kebudayaan negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas perasmian program 'Ihya Ramadhan' Jom Jelajah Koperasi negeri Kelantan 2014 di Hotel Koperasi Majlis Guru Ugama Menengah Kelantan Berhad, dekat sini kelmarin.

Yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pengerusi-pengerusi Koperasi negeri, Prof. Madya Dr. Mohamed Saat Ismail.

Nik Ali berkata, program yang dianjurkan dengan kerjasama majalah Gaya Travel itu turut membawa 30 pengamal media dari Australia, Indonesia, Singapura, Filipina dan Malaysia yang diberi peluang merasai pengalaman melancong di negeri itu.

"Mereka juga terlibat dengan aktiviti masyarakat setempat seperti mencanting batik, bergotong-royong membersihkan masjid dan merasai pengalaman membeli barangan keperluan harian di pasar Siti Khadijah," ujarnya.

Selain itu, tambah beliau, koperasi juga perlu bergerak relevan dengan keadaan semasa dan antara transformasi yang boleh dilakukan adalah dengan memasarkan produk dan perkhidmatan melalui aplikasi atas talian.

Mengenai penglibatan koperasi dalam aktiviti pelancongan, Nik Ali berkata, sehingga akhir tahun lalu, sebanyak 153 koperasi di seluruh negara terlibat secara aktif sebagai ejen pelancongan, pemilikan hotel bajet, pengeluaran produk pelancongan dan kraf tangan selain penyediaan pengangkutan, restoran serta pengurusan jeti.

Sumber: Utusan Malaysia | Edisi Timur | 30 Jun 2014 | Terbitan 1 Jul. 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan