Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 26 Julai 2013

Geng pecah rumah tumpas (Polis selesaikan 12 kes pecah rumah)

Haliluddin (kiri) menunjukkan pelbagai peralatan alat pecah rumah yang berjaya dirampas dari suspek, semalam.
PASIR MAS, 26 Julai: Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya menyelesaikan 12 kes pecah rumah di daerah ini dan Kota Bharu yang dianggarkan bernilai RM300,000 apabila berjaya menahan tiga lelaki dan seorang wanita mengandung dalam sebuah serbuan di kawasan Pusu 40, Lubok Jong, di sini.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliluddin Rahim berkata, suspek berusia dalam lingkungan umur 18 hingga 31 tahun direman selama tiga hari bermula semalam.

“Suspek wanita, berusia 28 tahun dan mengandung tujuh bulan itu dipercayai isteri salah seorang lelaki yang ditahan dalam serbuan tersebut.

“Hasil pemeriksaan yang dijalankan di dalam rumah tersebut, beberapa barangan telah ditemui di antaranya ialah empat televisyen LCD, tujuh skrin komputer, dan lima komputer riba,” katanya kepada pemberita dalam satu sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Mas di sini, semalam.

Serbuan yang dilakukan pada jam 6.30 petang kelmarin itu dilakukan oleh anggota Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik IPD Pasir Mas.

Menurutnya, polis turut menemui dua buah set pemain teater, satu pemotong besi saiz 24 inci dan pelbagai alat pecah rumah.

Beliau berkata, semasa pemeriksaan lanjut yang dilakukan di sekitar rumah tersebut polis berjaya merampas dua buah kereta iaitu jenis Honda dan Toyota serta sebuah motosikal yang dilaporkan hilang di kawasan Nilam Puri dan Kok Lanas, Kota Bharu.

Haliluddin berkata, pihaknya turut mengadakan ujian air kencing ke atas semua suspek dan didapati mereka positif dadah jenis metamphetamine.

“Selain itu, hasil semakan rekod jenayah lampau didapati dua daripada suspek tersebut mempunyai rekod berkaitan kes curi motosikal, samun dan kes dadah,” katanya.

Menurutnya, kes itu disiasat di bawah Seksyen 457 Kanun Keseksaan dan jika disabitkan kesalahan boleh membawa hukuman penjara sehingga lima tahun serta boleh dikenakan denda.

Beliau berkata, jika kesalahan tersebut dimaksudkan mencuri boleh dihukum penjara hingga 14 tahun dan bagi kesalahan kedua boleh dikenakan denda dan sebat.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 26 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan