Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 24 Julai 2013

MB nafi Kelantan lebih mundur


KOTA BHARU, 24 Julai: Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob (gambar) menepis dakwaan yang menunjukkan negeri ini kelihatan lebih mundur daripada negeri-negeri jiran yang lain.

Kenyataan tersebut dinyatakan beliau dalam laman sosialnya semalam dan mendakwa ulasan salah seorang profesor di dalam sebuah rancangan televisyen swasta kelmarin adalah tidak benar.

“Profesor tersebut membuat perbandingan di antara Besut dan Pasir Puteh yang mana katanya pengundi di Kuala Besut tentu dapat melihat dengan jelas bagaimana Pasir Puteh di Kelantan jauh lebih terkebelakang berbanding Besut di Terengganu.

Saya melihat ini perbandingan yang kurang tepat dan tidak adil kerana Kelantan dinafikan hak sekian lama ke atas royalti minyak berbanding Terengganu yang diberikan royalti minyak.

“Jika dilihat dengan mata zahir sekalipun, dapat disaksikan bagaimana Tok Bali di Pasir Puteh sedang pesat membangun dengan pelabuhan antarabangsa yang sedang dibina berbanding Besut yang jauh ketinggalan dari sudut ini,” katanya.

Ahmad Yakob yang juga Adun Pasir Pekan turut mempersoalkan adakah profesor tersebut tahu bahawa pelabuhan di Tok Bali, Semerak dan Pasir Puteh yang sedang dibina dengan keluasan 1,208 ekar itu merupakan salah satu projek yang menjadi pemangkin kepada pembangunan di Tok Bali khasnya dan di Pasir Puteh.

Beliau berkata, projek yang mula dibina pada tahun 2011 itu dijangka siap pada tahun 2020 dengan jumlah kos dianggarkan melebih RM3 bilion.

“Tahukah beliau bahawa syarikat Bumiputera milik rakyat Kelantan iaitu Eastcoast Terminal Sdn Bhd atau ECT yang membina dan mengurus operasi “Portokbali Malaysia” satu-satunya pelabuhan kargo dan “supply base” di negeri Kelantan pada masa ini dan telah mendapat pengiktirafan Piawaian ISO 9001 : 2008.

“Penganugerahan sijil ISO ini juga mengesahkan bahawa Operasi Pelabuhan Portokbali Malaysia adalah mematuhi piawaian antarabangsa, dengan kata lain mutu pengurusan Portokbali Malaysia adalah setanding dengan pelabuhan-pelabuhan lain di Malaysia khasnya dan dunia amnya,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 24 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan