Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 31 Julai 2013

'Kereta sapu' sekat periuk nasi pemandu kereta sewa di pekan Kuala Krai


Pemandu menunggu kehadiran penumpang di Hentian Kereta Sewa Kuala Krai.
KUALA KRAI, 31 Julai: Kira-kira 50 pemandu kereta sewa mendakwa kehadiran 'kereta sapu' di sekitar bandar ini, menjejaskan sumber pendapatan mereka dan bertambah meruncing sejak akhir-akhir ini.

Dakwa mereka, masalah ini bukan perkara baru, tetapi terus berleluasa sejak kebelakangan ini dan pihak berkenaan perlu segera bendung untuk elak berleluasa.

Mereka mendakwa jarang mempunyai penumpang dan adakalanya hanya satu perjalanan setiap kenderaan yang sudah semestinya membuatkan pemandu kereta sewa di sini, semakin tertekan dengan kemerosotan pelanggan itu.

Keadaan ini mengundang keresahan dalam kalangan mereka, apatah lagi ketika umat Islam bakal menyambut Aidilfitri tidak lama lagi kerana pelbagai keperluan keluarga terutama pakaian harus disediakan.

Sehubungan itu, pemandu kereta sewa menggesa pihak berkenaan membantu mereka menangani masalah ini dengan mengadakan pemeriksaan ke atas kenderaan yang beroperasi sebagai kereta sapu yang mengambil penumpang di sekitar bandar ini.

Pemandu dikenali Din, 65, berkata, jumlah penumpang yang menggunakan perkhidmatan kereta sewa semakin berkurangan menjelang Aidilfitri, sehingga menyebabkan kebanyakan mereka hanya datang ke stesen tersebut menunggu pelanggan.

Bagaimanapun katanya, ramai yang hampa kerana perjalanan untuk mereka membawa penumpang agak terhad. “Kebiasaannya kami membawa penumpang untuk satu perjalanan dalam masa sehari, adakalanya kami tidak mempunyai pelanggan. “Justeru terpaksa pulang dengan tangan kosong,” katanya.

Dakwanya bukan hasrat mereka menyekat periuk nasi pemandu 'kereta sapu', tetapi itu adalah kerjaya tetap kira-kira 50 pemandu kereta sewa sekitar Kuala Krai, berbanding pemandu 'kereta sapu' yang mungkin mempunyai pekerjaan lain dan melakukannya secara sampingan. 

“Kami amat berharap pihak berkenaan dapat membuat pemeriksaan ke atas kenderaan yang membawa penumpang di bandar Kuala Krai menjelang Aidilfitri ini.

“Saya dapati penumpang agak ramai, tetapi sebahagian besar mereka menggunakan perkhidmatan 'kereta sapu'',” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 31 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan