Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 23 Julai 2013

Makmal Kardiologi Invasif akan dibina di Hospital Kota Bharu

KOTA BHARU, 23 Julai: Kementerian Kesihatan meluluskan pembinaan makmal Kardiologi Invasif dengan peruntukan lebih RM10 juta untuk Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata makmal itu yang akan dibina tidak lama lagi dan dijangka siap pertengahan tahun depan, akan membuat kajian kes pesakit jantung secara lengkap meliputi pemeriksaan, siasatan dan pembedahan.

Sebelum ini, di peringkat siasatan, seseorang pesakit jantung perlu dihantar ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian di sini, kerana kemudahan itu tidak terdapat di HRPZII, katanya kepada pemberita selepas melawat hospital itu di sini Selasa.

Dr Subramaniam berkata HRPZII melakukan pembedahan terhadap 100 orang pesakit jantung setahun dan dengan pembinaan makmal itu tempoh menunggu bagi seorang pesakit melakukan pembedahan dapat dikurangkan dari satu tahun kepada enam atau lapan bulan.

Beliau turut meluluskan pembelian alat Fluoroscopy bernilai RM1.5 juta bagi meningkatkan sistem pemeriksaan organ dalaman pesakit seperti saluran usus dan pembuluh darah, di hospital berkenaan.

Katanya pihak kementerian mempunyai perancangan untuk menggantikan bangunan wad lama kepada bangunan baharu secara berperingkat supaya memberi lebih keselesaan kepada pesakit dan warga kerja hospital itu.

Ditanya keputusan Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam yan memutuskan shisha haram bagi umat Islam, Dr Subramaniam berkata kementerian itu, melalui sebuah jawatankuasa khas sedang mengumpul maklumat berkaitan shisha dari segi perubatan dan kesihatan.

"Mungkin dalam tiga atau empat minggu ini, mereka akan bentang maklumat tersebut pada saya, selepas itu kami akan membuat keputusan berasaskan perubatan dan kesihatan, kemudian akan dikuatkuasakan," katanya.

Pada 19 Julai lepas, Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Prof Emeritus Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin berkata umat Islam dilarang menghisap shisha atau menyediakan perkhidmatan itu serta sebarang aktiviti yang berkaitan dengannya.

Sumber: BERNAMA | 23 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan