Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 30 Julai 2013

Dua premis jual makanan disita di Gua Musang kerana abaikan aspek kebersihan

Satu daripada dua premis yang didapati kotor disita sebelum diarahkan membersihkannya dalam tempoh dua hari.
GUA MUSANG, 30 Julai: Sebanyak dua premis menjual makanan disita dalam operasi bersih sekitar bandar ini, pagi semalam berikutan mengabaikan aspek kebersihan

Operasi yang diadakan Majlis Daerah Gua Musang (MDGM) bersama Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan itu membabitkan dua premis di Jalan Pulai dan Kampung Baru.

Penolong Pegawai Kesihatan dan Persekitaran MDGM, Mohd Hisham Hassan berkata, operasi selama tiga jam berakhir 1 petang itu membabitkan semua premis menjual makanan. 

Beliau berkata, sebanyak 16 premis menjalankan perniagaan kedai makan itu diperiksa dan mendapati hanya dua premis tidak menjaga kebersihan hingga terpaksa disita untuk sementara waktu.

“Pihak kita memberi tempoh dua hari kepada pemilik premis terbabit membersihkan semua kawasan perniagaan mereka, sebelum dibenarkan beroperasi semula selepas pihak kami berpuas hati dengan tahap kebersihan premis tersebut.

“Kita bahagikan operasi itu dalam tiga kumpulan untuk mempercepatkan pemeriksaan kawasan perniagaan termasuk restoran,” katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Hisham berkata, tindakan itu diambil mengikut Undang-undang Kecil Penyeliaan, Pengawalan Establishmen Makanan MDGM 2001 yang boleh dikenakan kompaun tidak lebih RM500.

Beliau bimbang jika tiada sebarang tindakan, peniaga akan terus mengabaikan kebersihan yang boleh menjejaskan kesihatan pelanggan.

“Kita akan menjalankan operasi itu setiap masa  untuk memberi nasihat kepada peniaga supaya menitik beratkan penjagaan kebersihan premis masing-masing,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya mendapat kerjasama baik daripada peniaga premis terbabit dan akur dengan tindakan untuk menyita sementara sebelum kedai mereka boleh beroperasi semula.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 30 Julai 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan